Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Luftning av köldbärare via vanlig kulventil istället för riktig avluftning, OK?  (läst 4158 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flinta

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag behöver ju trycksätta köldbärarkretsen då exp.kärlet hamnar under översta punkten. Då måste jag ju också sätta luftningsventiler av något slag på högsta punkt överst på röret.
Då tänkte jag bara sätta vanlig kulventil via en T-koppling, så jag kan koppla på en plastslang eller något som jag för ner i en dunke. Och när jag avluftar systemet öppnar jag bara kulventilen och låter det pysa ut luft tills det rinner brinevätska.
Vad tror ni om det, är det OK att göra så? Eller måste det vara speciella avluftare/avluftningsventiler?

För övrigt tänkte jag placera kulventilen för avluftning så nära hörnet som möjligt där vätskan från högsta punkt åter dyker rätt ner vertikalt. Med andra ord skulle de inte hamna bredvid varandra på fram och retur, utan snarare i motsatt ände på bägge ledningar så nära 90-gradersböjen, som sticker ner, som möjligt. Just för att den cirkulerande brinevätskan skall få med sig luftbubblorna i flödets riktning. Se bild.

Är det rätt tänkt både vad gäller metod att avlufta på samt placering?


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13360
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Dom skall väl sitta tvärtom så att luften fortsätter rakt upp och vätskan tvingas vika av. På samma sätt som nivåkärlet är monterat.
I övrigt kommer det att funka bra. Jag har vanliga kulventiler för att avlufta min VB-slinga mellan inne- och utedelen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Flinta

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dom skall väl sitta tvärtom så att luften fortsätter rakt upp och vätskan tvingas vika av. På samma sätt som nivåkärlet är monterat.

Men hur blir det med luftbubblorna som flödet drar med sig till de punkter där jag satte ventilerna då? Luften kommer ju inte följa med flödet ner, utan den kommer ju bli kvar där i hörnet någonstans.

Jag är med på hur du menar när du jämför med nivåkärl, men i det fallet som du menar är det mer av en "automatisk" avluftning, så att luften, som du själv skriver, fortsätter rakt upp mot kärlet och hamnar ovanför vätskan.
Men i detta fall så är det inget kärl som sitter där utan jag avluftar ju manuellt genom att öppna ventilen.

Ventilen är tänkt att sitta praktiskt taget direkt ovanför, eller snett ovanför högsta punkt om man säger så. Eftersom rören hamnar nästan upp mot taket så får ventilen kanske t.o.m sitta på sned som sagt.

Annars får jag ju ha ventiler i bägge hörnen, men det känns ju lite som overkill när flödet ju borde dra med sig luften på de sträckor som rören ligger horisontellt?

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Det kommer säkert att funka bra!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13360
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Jag har samma problem med att rören under taket är den högsta delen. För att få dom så nära taket som möjligt satte jag dit vinklade kulventiler som går ut på sidan. Iofs är det inte brineslingan, men principen är densamma.

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Flinta

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja just det... det var något liknande jag också tänkte mig. Man får hitta på lite speciallösningar när det är så trångt/lågt i tak osv.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Dom skall väl sitta tvärtom så att luften fortsätter rakt upp och vätskan tvingas vika av. På samma sätt som nivåkärlet är monterat.
I övrigt kommer det att funka bra. Jag har vanliga kulventiler för att avlufta min VB-slinga mellan inne- och utedelen.
Nä, dom sitter rätt.
Luften följer med vätskan tills röret viker nedåt, där vill luften flyta upp och fastnar då i T-röret.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13360
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Jo, det är faktiskt så mina ventiler sitter (även om dom inte sitter precis vid kröken) efter konsultation av en av de mer färgstarka rörisarna här på forumet  ::)
Dock brukar ju tillverkarna säga att nivåkärlet skall sitta exakt som på bilden, därför tänkte jag att det var den bästa principen för att samla ihop luften där...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!