Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varför placerar VP tillverkare cirk.pump/exp.kärl pÃ¥ den varma framledningen?  (läst 2896 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Varför placerar VP tillverkare cirk.pumparna/expansionskärlen alltid på den varma framledningen enl. principschema i installationsmanualerna?

Varför inte skona CP och placera den på returen så håller den ju lite längre i alla fall?

Med tanke på att det i installationsböckerna alltid ser ut så enligt principschema, dvs. med cp på framledningen, så måste det väl nästan vara någon fördel med det?
Likaså med expansionskärlet, vars ballong ju borde skonas en aning av svalare vatten, för att inte nämna värmeförlusterna som minskas när man sätter den på returen.

Finns det någon logisk orsak?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35140
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
På fråga A svarar jag: Vet inte.
På fråga B svarar jag: expansionskärlet sitter ju alltid på en avstickare, det går i normalfallet inget flöde "genom" avstickare/kärl som kan värma membranet i tanken. Expansionskärlets placering är därvidlag som jag ser det oväsentlig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
.....enl. principschema i installationsmanualerna?

Observera att det är princip/flödesshema
Det behöver inte se ut så i pumpen även om det i det flesta fall gör det.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13182
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Just för värmepumpsanläggningar spelar det kanske inte så stor roll eftersom man normalt sett inte har så väldigt hög framledningstemp och inte så stor skillnad mot returen. I ett äldre högtempsystem med 20 graders delta och termostater på radiatorerna så borde det dock göra stor skillnad för CP'ns livslängd om den sitter på returen...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 501
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Expansionen bör alltid sitta direkt före CP för att man ska se att pumpen har tryck. Får pumpen undertryck upstår kavitation som kan fortplanta sig som oljud.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok, men då vore det ju egentligen bäst att sätta det på detta vis: framledning > radiatorer eller golvvärme > exp.kärl > cirk.pump > retur
Korrekt?
För dÃ¥ borde ju cirkulationspump gÃ¥ en aning svalare och kanske fÃ¥ lite förlängd livslängd, om än väldigt lite p.g.a lÃ¥g  :dt: som ni skriver.

Lite märkligt ändå att man inte redan på principschema placerar dessa komponenter så placeringen blir bäst och mest logisk i alla avseenden. Vad jag har förstått gillar CP tillverkare att man placerar CP på returen, och det är ju klart ingen nackdel för kunden heller, om det ju ändå inte spelar någon roll tekniskt sett i övrigt.
« Senast ändrad: 27 september 2013, 14:00:41 av Flinta »

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Den jämförelsevis låga värmen ett modernt värmesystem alstrar så har det ingen inverkan på pumpens livslängd.
Däremot sitter pumpen på tilloppet för att flödesriktningen ska gå uppåt, dvs luften ska lätt evakueras från pumpen.
Sitter pumpen på returen så hamnar den uppochner och luften har svårt att lämna pumpen utan snurrar omkring i pumphjulet och orsakar driftstörningar.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jahapp, men då har det betydelse ändå hur man placerar den :)
Får väl sätta den på framledning.

Snart gör jag någon universalkoppling så jag kan snabbt skifta mellan fram och retur :D, ifall det skulle komma något annat svar menar jag :D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!