0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Förmodligen har de tagit värden på den frekvens som den jobbar mest effektivt på. Fast o andra sidan, om man kollar på SCOP värden, så är de ju grymt höga för 1255:an. Tyvärr finns det inga SCOP värden i manualen för 1245, så de kunde jag ej lista. Det är en merkostnad på drygt 7000 kr för 1255:an över 1245:ans 12kW. Frågan är om det är värt det.Tittar man i manualen och jämför, så har 1255 fått en omgjord display/panel, där knappen och ratten är ändrad. I övrigt verkar det vara likt.Vad jag inte förstår är varför vikten skulle vara så mycket mindre för 1255:an. Skiljer helt otroligt mycket på totalvikten.
Håller på att jämföra bland annat ritningar i bägge av modellernas installatörshandböcker.Här har jag hittat en intressant ändring. F1255 har en: W130 Nätverkskabel för NIBE UplinkTMDet står sedan:NIBE Uplink™Anslut en nätverksansluten kabel (rak, Cat.5e UTP)medRJ45-kontakt (hane) till RJ45-kontakt (hona) som finnspå baksidan av värmepumpen.Verkar dock ej som att man kan komma åt VP via det lokala nätverket. Fattar inte varför de inte fixar detta? Vem orkar hålla på med USB minnen när det finns nätverksuttag?
Att koppla ihop en maskin för 70-80 000 kr med ett datanätverk som är hårt utsatt för åska ter sig nog inte så lockande för de flesta värmepumpstillverkare.Jag tror nog att wifi i så fall vore en bättre lösning.
MODBUS 40 och SMS 40 finns ju som tillbehör.
Vad tror ni, är F1255 värt merkostnaden?
Jo men det är ju befängt att man skulle behöva köpa svindyra MODBUS 40 för att kunna logga sin pump hemma, lokalt, när det ju finns ett perfekt fungerande TP uttag på 1255:an. Det är ju snarare en mjukvaruspärr än något annat ...eller inte ens det, utan snarare avsaknad av mjukvara som man skulle kunnat installera i datorn hemma.