Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nivåkärl eller exp.kärl för KB, installatör säger nivå räcker, manual tvärtom!?  (läst 7992 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flinta

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har du märke och modell på blomsprutan? Låter intressant!

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4444
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
Jag har den inte här, men det var en billig från Bauhaus, och strålröret var av plast, med ett ventilhantag och jag sågade bort munstycksdelen och satte dit en stump trädgårdsslang med en slangklamma och en gardenakoppling i andra änden. Jag kan pumpa upp trycket i sprutan, koppla slangen till toppen på kärlet, öppna säkerhetsventilen och sedan med ventilhandtaget pysa in vätska och/eller luft.

Typ en sån här:
http://www.jula.se/tryckspruta-8l-759006

Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Flinta

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Häftigt! Har faktiskt en sådan liggandes. Går ju att modifiera som du säger. Smart lösning av dig :)

Hur pass mycket övertryck behövs det egentligen? Och hur väljer du om du skall pumpa i luft eller vätska? Genom att bara pumpa i luft, koppla på, öppna ventilen och sedan fylla på, för att sedan stänga ventilen och göra om samma procedur med brinevätska i?

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4444
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
Eftersom jag inte har någon manometer i installationen med plastkärl så blir det bara lite på känn, några hekto kanske.

Sprutan tom -> fylla luft
Vätska i sprutan -> fylla vätska

Om nivån i kärlet är låg pumpar jag in vätska, medans om nivån är hög så pumpar jag bara in luft tills nivån blir den önskade.

Jag har en kulventil under kärlet så jag kan stänga till där när/om jag vill  öppna locket till kärlet.

I min andra installation, med tryckkärl, ligger trycket på ca 1 bar. Här har jag frikyla på övervåningen, och då rekommenderas väl tryckkärl.

:)
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Flinta

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
om nivån är hög så pumpar jag bara in luft tills nivån blir den önskade.

Är det bra att brine är trycksatt även under normal drift? Är det inte bättre att tappa av lite brinevätska ifall det är lite mycket? Fast det beror ju naturligtvis på temperaturen också.
Skulle väl egentligen suttit en manometer på kretsen så man har koll på trycket. Skall nog sätta en sådan. Kan ju inte bli sämre iaf :)

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4444
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
Mitt kärl sitter under översta punkten i systemet så man vill nog ha lite övertryck vid kärlet.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30502
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Och det fungerar bra förmodar jag? Dvs hela systemet, med rör högre än nivåkärl? Aldrig några bubblor i brine o så?
Men då har du också en avluftningsventil på högsta punkt antar jag. Hur känsligt är lutningen till den punkten egentligen? Måste den verkligen sitta på millimetern på högsta punkt, eller funkar det även om den plats där avluftningsventilen sitter är någon centimeter under högsta punkt? Jag undrar med tanke på att det kanske inte är så lätt att kolla exakt var högsta punkt hamnar när rören korsar flera rum o så. Man kan ju visserligen hälla i lite vatten o se, men det kan bli lite svårt ändå.

Har bara behövt lufta en gång, jag hörde att det porlade lite, efter luftningen har jag inte hört nått mer.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Jo men då har man väl luftningsventil på högsta punkten på kollektorn? Så placeras den i en brunn med lock så man kommer åt att avlufta.
Eller det kanske inte görs alltid?

Det tror jag inte.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!