0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har legat lite lågt för att jag inte ville ta ut något i förskott. Teknikern har blåst rören rena på luft. Om det är luft sedan installationen för fyra år sedan eller luft som teknikern fört in när han skar av slangen och satte in en avluftare kan naturligtvis diskuteras.Hur som helst blev resultatet efter några dagars stillestånd och nystart att jag hade runt 5,5 grader in och 5 grader lägre ut vid de få minuter då pumpen värmde elementen. När pumpen värmde varmvatten sjönk temperaturen ordentligt på ingående, cirka 3,5 in och det var bara runt 3 grader högre än utgående. Ackumulatorn är så stor att drifttiden där blir lång.Hur som helst är det nu stopp igen och stoppet inträffade kort tid efter start. Köldbärarkretsen har varit i kontinuerlig drift och låg på cirka 4,6 grader in när pumpen började arbeta. Fyra minuter senare var inkommande oförändrat men diffen 6 grader. Därefter började inkommande stiga medan utgående föll kraftig. Jag tolkar det som att det börjat frysa på och att flödet helt enkelt var slut. Inkommande värde stiger då pga omgivningen och utgående sjunker pga att kylan i köldkretsen sprider sig. Åtta minuter efter start går larmet med utgående på minus 8. Efter stoppet sjunker temperaturen på utgående till minus 11.Egentligen är jag tillbaka till läget som det var innan teknikern skar av slangen och satte in en avluftare...Jag ringde Nibe som berättade att normalt är det så att en cirkulationspump antingen går eller inte går alls, men det betyder inte att man kan utesluta att pumpen blivit sliten och arbetar mindre effektivt. Men det är ju vad teknikern utesluter...EDIT: Vid återstart visade det sig att det bubblade en hel del i ledningen så det verkar vara något som gör att luft kommer in i köldbärarkretsen. Låter som ett ganska bra fel egentligen...
Blev brinet kollat? "Sniffades" brinet så det säkert inte är köldmedia som sipprar ut? Fast då borde du nog haft brist vid det här laget. Jag tycker det är knapert tilltaget att rekommendera -15 °C på brinet när VPn ska gå att köra -15 °C brine ut, bryttrycket ligger en bra bit lägre så det är klart det fryser då.
Vet inte om brinet blev sniffat. Det knepiga är att det låter som om det bubblar i expansionskärlet och inte i rören fyrtio centimeter under. Men å andra sidan går det att lufta där efter bubblandet.Jag tror ärligt talat inte att det blivit sniffat. Det känns lite som om det är en sak i taget som testas... och varför sniffa på brinet när man kan nöja sig med att det finns luft i en 2,5 meter lång slang till borrhålet som funnits där sedan driftstart för fyra år sedan men ger fel först nu... Eftersom det finns ett expansionskärl med vätska i innan pumpen har jag extremt svårt att förstå vad som skulle kunna göra att luft sipprade in... Det bör ju komma från ett högre tryck.Brinet luktar väl sprit, men hur vet man om det är ett kylmedium i?
En kyltekniker bör vara utrustad med ett instrument som detekterar köldmedia, kallas ofta för sniffer för den har en lång snabel i vilken sensorn sitter. lite osäker på om spriten kan ge en indikering.Ja ett högre tryck eller att den sugs in ex vid en avluftningsventil, var sitter den och vilken typ?Men som Roland påpekade, kommer det in något annat, som k-media eller luft borde nivån i kärlet öka.
Vid närmare eftertanke ger mitt förslag i föregående inlägg inte så mycket. Att flödet är för lågt är uppenbart, att få reda på hur mycket sämre det är än det borde vara tillför inte mycket. Det skulle ge mer att mäta tryckdifferensen mellan påfyllningsrören med ventilen emellan stängd när köldbärarpumpen går. Det skulle i alla fall visa om köldbärarpumpen fungerar någorlunda.