0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Finns ingen reglerloop för KB resp VB-pumparna i F1x45. Man ställer in varvtalet i % i en meny, så inget händer bara för att inte är optimalt.
Visst kan cirkpumpen tröttna, eller en kondensator som sakta ger upp.Men även om filtret pluggar så går det ju sakta men säkert.Tempgivarna visar ofta fel, ett sätt att kolla det är att se om båda visar samma som du kör cirkpumpen utan att låta kompressorn gå.Visar dom samma så visar dom antagligen rätt, men det är inte helt säkert.
Däremot noterar jag två saker: För det första så blev det alltid för en så gott som omedelbar sänkning (ca 2 cm) i expansionskärlet när pumpen startade. Denna uteblir helt nu. Det hörs även ett svagt porlande ljud från rören, men jag tycker det hörs bäst om jag lägger örat mot expansionskärlet.
Vilka är egentligen symtomen på hopklämda slangar? Min pump går nu på hjälpdrift och har klagat några gånger sedan en vecka tillbaka på antingen låg temperatur på inkommande köldbärarkrets eller LP-larm.
Jag lutar också mot att det är cirkulationspumpen som är problemet. Det inte ha frusit i borrhålet. Klämda slangar genom ras är inte sannolikt. Luft i slangen på tilloppet till borrhålet skulle märkas genom nivåändring vid start.Det kan inte bli låg temperatur på inkommande köldbärare om det är dålig cirkulation, det blir tvärtom högre temperatur än vanligt. Handlar det inte om en felformulering? Vad jag förstår blir det larm antingen genom att temperaturdifferensen in/ut är för hög, >8 grader, eller att LP-pressostaten löser ut.
Sänkningen tolkar jag som att expansionskärlet sitter på cirkulationspumpens sugsida och att det var luft i slangen på den sträcka som går mot borrhålet. Det är då det blir en sänkning av nivån. Finns det ingen luftficka i systemet eller om luftfickan finns i närheten av expansionskärlet och på samma sida om cirkulationspumpen ser man ingen nivåändring när pumpen startar. Fungerade värmepumpen som den skulle senaste vintern med normala köldbärartemperaturer?
Har du avluftning nu borde det väl lösa sig? Den sitter väl på rätt sida om pumpen? Att det skulle vara nån mark/berg förskjutning är väl inte helt osannolikt, men det är väl det sista man vill tänka.Kan man inte få status på borran genom att pumpa med extern pump för påfyllnad, måste väl finnas ett ventilpaket där man kopplar in sig.Man tycker ju att en pump bör hålla mer än 2 år.Luft som porlar, luft kan komprimeras, det borde bli en nivåskillnad. Jag tycker att det mer å mer talar för att pumpen är kass. Går den att reklamera?
Att plattväxlaren frusit kan jag ganska säkert säga för jag har studerat återstart c:a en timme efter larm. Det gick så till att inkommande och utgående temperaturer rörde sig nedåt men inte så mycket och så snabbt som tidigare (till skillnad från återstarter där pumpen gått längre, där temperaturen faller fortare och där skillnaden snabbt stiger till 6-6,5 grader). Efter kortare tid löstes LP-larm ut och efter totalstopp så fortsatte temperaturen på utgående att sjunka, vilket tyder på att det varit rejält kallt i plattväxlaren.
Skulle det vara köldmedium i slingan förutsätter det att det bara har läckt ut en skvätt av det och att läckaget sedan har upphört. Det verkar inte sannolikt. Går värmeväxlaren sönder så att det blir läckage av köldmedium bör antingen allt köldmedium läcka ut snabbt, vilket betyder att pumpen inte fungerar, eller så läcker det ut sakta under en längre tid. Ett långsamt läckage ger ökad nivå i expansionskärlet.
Köldbärarlösningen skall, om den är rätt blandad, börja frysa vid -15 och skall vara pumpbar till ytterligare någon grad eller två lägre temperatur. Det bildas en issörja när den börjar frysa. LP-pressostaten borde vara inställd så att den stannar pumpen innan köldbäraren börjar frysa. Jag har ett minne av att min pump stannade när KBut var -12 när jag testade med att strypa köldbärarflödet en gång för många år sedan. Det är dock inte säkert att givaren hann med att indikera rätt temperatur så verkliga temperaturen när pumpen stannade kan ha varit något lägre. Så frågan är om pressostaten fungerar som den ska eller om köldbärarlösningen är för svag förutom att cirkulationspumpen är misstänkt.
Brytrycket LP är 1,5 bar (a förmodar jag). Den kan således gå bra mycket lägre ner än vad brinet tillåter om inte en termostat bryter tidigare. 1,5 bar får jag till -35 °C