0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Vilka är egentligen symtomen på hopklämda slangar? Min pump går nu på hjälpdrift och har klagat några gånger sedan en vecka tillbaka på antingen låg temperatur på inkommande köldbärarkrets eller LP-larm. Något utflöde ur expansionskärlet har inte förekommit. Ytan ligger still där den legat sedan servicetekniker fyllde på vätska i fredags. Men idag såg jag äntligen pumpens drift mot stopp. Den hade stannat någon timma innnan jag kom in. Jag återställde larmet och tittade på temperaturerna. De rörde sig inte alls till att börja med, men efter ett tag började utgående temperatur sjunka medan ingående låg fast på cirka 7,1 grad, vilket jag vet är mer än jag har i berget. Temperaturen sjönk så undan för undan på utgående tills diffen var 8 grader och larmet löste ut som det skall enligt inställningarna på min Nibe 1145. Men denna gång har jag inte lyckats återstarta pumpen utan den säger envist att det är LP larm. Jag försökte kanske tio minuter efter stoppet...Pumpen stod still en längre tid i fredags och gick sedan till natten mellan måndag och tisdag. Temperaturen på utgående har varit minus 2 grader cirka. Med ren cirkulation utan värmeutvinning har jag legat på 3,5 grader, men nu verkar det inte vara någon cirkulation alls.Skall jag då tro på klämda slangar eller skall jag tro att cirkulationspumpen sakta försämrats under en vecka för att nu stå still? Tanken är att återstarta pumpen senare och se om jag alls kan få någon cirkulation efter ett längre stopp... Om det inte går så bör man väl anta att cirkulationspumpen gett sig? Det har hänt förut. Jag har 200 meter hål ned i berget med 11 meter genom leran.
Mmm, låter som bristande cirkluation, och/eller brine med låg andel frysskyddsmedel.Kanske i kombination med felvisande tempgivare.Hur stor värmepump har du?Var bor du?Tidigare förbrukning (Innan installation av värmepump)?Värmer du pool eller annat på soommaren?Om du inte värmer en pool eller liknande på sommarn så tycker jag att 3.5 grader in verkar väldigt lågt redan nu vid denna årstid när värmebehov knappt föreligger.Du behöver normalt inte byta cirkulationspump, ofta räcker det med att man öppnar muttern på motorns baksida och med hjälp av en mejsel eller en skruvdragare, motionerar den framåt/bakåt litegrann, det brukar hjälpa.Kolla också filtret på kalla sida när du ändå håller på, det kan ju vara igensatt det med.Att den inte startar nu (när du skrev) beror troligen på att förångaren har frusit ihop totalt, det kan ta upp till ett dygn innan den tinar upp.