Nu kommer vi till den juridiska delen av felsökningen. Jag antar att man i Norge, i likhet med Sverige, skriftligen kan bestrida en faktura. Man kan ju inte behöva betala för en reparation som ej löst problemet. Ibland betalar man ju för en felsökning, för att få ett kostnadsförslag. Så har ju ej skett. Han har ju tydligen ej heller följt Nibe's felsökningsanvisningar som jag skrev i mitt inlägg. Man måste ju även förvänta sig att en auktoriserad Nibe- tekniker har kunskap att felsöka på ett korrekt sätt. För visst kan man felsöka och hitta felet innan man byter komponenter. Där står det ju helt klart att man skall kontrollera matningen till själva invertern, vilket ej skett.
Det svåra med dessa värmepumpar är just att det är svårt att hitta tekniker. Dels så behövs ofta rörmokarkunskapen för en hel del mekaniska jobb, och många av dessa saknar den elektronikkunskap som erfordras. Därför delar ofta större företag upp denna kunskap och anställer båda kategorierna. Din tekniker hade ju låst sig för felorsak redan innan han anlände! Inom branschen brukar man kalla dessa för "pokerspelare". De kastar in nya (krets-)kort tills det fungerar, och kunden förväntas accpetera deras förklaringar.
Jag förstår att i Norge heter konsumentombudsmannen Forbrukerrådet. Jag antar att denna enmansfirma knappast vill ta strid i en domstol, där han bevisligen har monterat en inverter för ca 15000 kronor + arbete helt utan framgång. Det är ju helt horribelt att påstå att den ändå snart kommer gå sönder.