0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
Jag har just skaffat en stuga på cirka 140 m2 (byggd 2018) i Lofsdalen. I den finns en Nibe 1255, 6 kW installerad. Okänt djup på borrhålet. Det är golvvärme installerat, och just nu styr systemet fullt ut på termostater i de olika rummen. Jag vet att det inte är idealt, men nu är det som det är. Värmekurva 4 kan inte vara alltför illa, totala elförbrukningen är 7200 kWh per år. Jag har bifogat en bild på värmekurvan. Jag tycker själv att värmekurvan ser lite skum ut -- speciellt brytningen, men tänkte att det eventuellt finns någon här som har en uppfattning. Om inte annat får jag försöka justera in systemet bättre när det blir kallt. Jag antar att det är en bra ide att betala för läggning via myUplink. Jag har en 20 år gammal 8 kW Thermia hemma, som jag ställt in själv. Där är termostaterna bortplockade och flödet justerat i alla elementen för att få lämpligt innerklimat. Därmed -- jag har viss erfarenhet av värmepump.
Ser väl bra ut det där.Hur kallt är det ute? Kan bli lite start/stopp när värmebehovet är lågt.
Tror det är en funktion som gör att den inte kan gå på 20 Hz hela tiden, för att säkerställa smörjningen drar den upp till 30 Hz från tid till annan.
Om man läser Nibe's felsökningsmanual står det följande: 429 Inverterlarm typ II Ett tillfälligt internt fel i invertern har inträffat 3 gånger inom 2 timmar eller kontinuerligt varaktigt i 1 timme. Kompressor blockeras.Åtgärd kontroll: ■ Huvud-och gruppsäkringar samtdess kabelanslutningar.Absolut inte ett ord om att invertern skall bytas. I klarspråk, Han skall ta fram sina mätverktyg och kontrollera att alla 3 faserna finns fram till invertern. Orsak kan vara lösa kabelanslutningar, kanske t.o.m. i mätarskåpet. Dålig säkring. Skriv och klaga till företaget. De kan ju inte ta betalt för en felaktigt utförd felsökning som inte löste problemet.Jag tycker att du skall ta dit en skicklig eletriker som kontrollerar att alla 3 faser finns hela vägen fram till invertern. Jag antar att även Norge har Konsumentombudsmannen, hota med att anmäla företaget dit.