0 medlemmar och 35 gäster tittar på detta ämne.
Du har 3 felkoder som samtliga lutar sig mot frekvensomriktaren. Så jag tror att den är sönder. Detta är en mycket enkel frekvensomriktare uppbyggd kring 1 kretskort och inte speciellt reparationsvänlig. Jag har försökt att hitta vem som ligger bakom denna omriktare, men den är okänd. Nibe har säkerligen tryckt i sin CAN-bus mjukvara med adress och allt. Som du ser på en felkod så hittar den ej frekvensomriktaren och den anses ej kompatibel. Den vill alltså ej snacka! Jag utgår ifrån att du stängt av all matning till värmepumpen under någon minut, så att CAN-bussen måste söka upp alla sina "kompisar" i nätverket. Kan även tillägga att något år efter det att du köpte din värmepump kompletterade man samtliga 12kW med en rejäl fristående drossel på inkommande matning, därefter upphörde i princip frekvensfelen på dessa Nibe. I ditt ställe, om du ej har drossel, hade jag nog i samband med frekvensomriktarbyte kompletterat/uppgraderat med en drossel. Frekvensomriktaren sitter mycket illa till, och frågan är om det inte är lättast att riva ut hela kylmodulen. Du skall förutom lossa anslutningar, lyckas få på ny kylpasta mellan omriktare och montageyta.
Kan vara så att kompressorn går tungt. skurit och då kan inverten reagera,men normalt så löser överströmskyddet när kompreesorn drar mer ström. Löser det?,
Har inte varit med om att 100 är annat än kass inverter, lyft ur kylmodulen. Det går byta på plats. Men det tar längre tid.
Jag hittade en felkodslista, visserligen för dem med Emmy-display, där det klart och tydligt står att 216 är felaktig inverter. https://installer.nibe.eu/download/18.47aa975e18a8b43315f3427/1696946128310/Alarm%20List.pdf
.................På nyare S1255 har Nibe tänkt något längre, och har en brine-kyld variant där invertern är hängd/fastsatt på brineslangen.