0 medlemmar och 12 gäster tittar på detta ämne.
Har en NIBE F1255-16 CU installerad sedan 2015. Efter ett fel där en av de inkommande faserna gick ner har pumpens inverterkort förstörts. Felkod 100 indikeras. Tydligen är detta en känd svaghet och efter kontakt med NIBE service kan de bara konstatera detta. Jag fick ingen lösning eller förklaring från NIBE, bara ett konstaterande att så här är det. Nu har jag fått pumpen reparerad av serviceombud och hoppas att hem- och extraförsäkring täcker kostnaderna. Dock vet jag inte om jag vill starta pumpen igen då det pågår byggarbeten på anläggningsplatsen med risk för kommande fasbortfall. Jag ser bara en lösning med att installera en extern fasövervakare som styr motorbrytaren för inkommande el. Borde inte NIBE erbjuda en sådan lösning? Tråkigt att behöva påtala detta, men med pumpens känslighet för fasfel kan jag inte rekommendera produkten. Finns det något annat alternativ? Har någon i forumet samma erfarenhet?
Det skulle vara intressant att veta ifall någon har haft en trasig 12kW omriktare, där drossel varit monterad.
Jag kan bara tillägga, att ifall jag haft en 16kW värmepump och "svajigt nät" hade jag köpt en drossel fabrikat BLOCK LR3 4-40/25 för 3x400 volt, exempelvis hos RS Components AB. Tänk på värmeutveckling på ca 20W, kapsling måste vara stor eller ventilerad. Jag kan naturligtvis ej garantera att allt löser sig, men den minskar risken för skador. Zyberdude, enfas eller trefas har ingen betydelse, allt går in i en fullvågslikriktare och blir likspänning i omriktaren. Där finns i alla omriktare en inbyggd spänningsövervakning. Vid fasbortfall sjunker DC, och vanligtvis sätts larmnivån till 333VDC (vid 3-fas) av tillverkaren. Därför är fasövervakning helt onödigt på maskiner med omriktare.
Jag har en trasig inverter här hemma som jag kollat på. Likriktare för 3-fas är okej och inga kortslutningar i kraftkomponenterna. Sedan finns det en separat trafo mellan två faser som matar styr och kommunikationskretsar, även den funkar och tillhörande regulatorer verkar också okay. Det lutar åt att någon störning tar sig igenom allt och dödar någon av de små kretsarna om jag gissar utan att mäta mer.// Magnus
Nibe har utökad garanti på Invertrarna (undra varför)
4 år vill jag minnas.Rättelse.t NIBE står för ny inverterkostnadsfritt år 4-6 från installationsdatumNIBE F1155/1255 3x400V medinverterversion tidigare än HW07-SW48(Hardware 07-Software 48).
Hasberg kolla kablarna på Emc-filtret Lossa och kolla så att de sitter skruvade i kopparn och inte i isoleringen, har varit med om det.