0 medlemmar och 18 gäster tittar på detta ämne.
Jag tycker det ser ut som om din värmepump är lika mycket högsta punkt som min. Men det verkar som om du inte har något smutsfilter för köldbäraren, inmonterat i ventil eller separat.
Nej, det där med filterkulventilen är fortfarande något jag behöver ta upp med dem. Läste lite mer i installationshandboken och i övrigt känns det ändå som om det är korrekt installerat. Som @99meter skriver så är det ju förberett för frikyla och konvektorn är tänkt sitta på övervåningen, alltså två våningar högre än pumpen.
Det sitter ett smutsfilter i påfyllningsarmaturen (Den som har en frigolitlåda som isolering) Den sitter bakom locket på motsatt sida om vredet i mitten. Tyvärr så ser den i ditt fall ut att vara monterad mot väggen så den kan vara svår att få ut.Normalt är det bara att stänga ventilen i mitten skruva bort locket på baksidan och ta ut filtret.
Där ser man, då var även det utrett. Tackar mycket för svar. Ska kika lite mer på det i veckan och se om det är möjligt att få ur filtret över huvud taget. Det är lite märkligt hur det kan utvecklas från att jag får höra att det är en jäkla massa saker som inte stämmer med min installation, till att allt är gjort som det ska. Det här är såklart inget som är unikt för det här forumet och jag uppskattar responsen, men ibland önskar jag bara att man inte låter så säker om man inte har full koll.
Jag skulle vilja påstå att min åsikt är fortsatt relevant. Med ett bättre placerat expansionskärl kan anläggningen bli mer tolerant mot luft som råkar komma in. Detta oavsett typ av kärl. Kärlet kan rymma några liter luft som inte gör någon skada i kärlet men om det bildar en bubbla någon annan stans kan orsaka driftstopp. Skillnaden kan vara att du får ta dit någon och lufta/fylla på (2000 kr?) efter tre år pga porlande i rören eller driftstopp istället för att det tar 15 år att få så mycket luft i expansionskärlet att det bli ett problem. (Dvs om du du har lite otur så det finns luft i vätskan)Att göra 'rätt' enligt min mening hade i detta fall inte kostat något extra. Ett T-kors placerat så flödet kan delas i vätska och luft på en enklast möjlig sätt. Ska man sedan ha lite mer åsikter så borde isoleringen av rören kunnat göras lite snyggare och kabeln till VP borde väl inte hänga lös längs väggen som barn etc kan dra i den. Sedan borde du överväga att installera ett magnetit-filter eftersom moderna VP har cirkulationspump som är känsligare för det än den gamla typen, det borde installatören informerat om och det kanske han gjorde?// Magnus
Jag ser bara en lösning med att installera en extern fasövervakare som styr motorbrytaren för inkommande el. Borde inte NIBE erbjuda en sådan lösning? Tråkigt att behöva påtala detta, men med pumpens känslighet för fasfel kan jag inte rekommendera produkten. Finns det något annat alternativ? Har någon i forumet samma erfarenhet?
Intressant!Man kan ju fråga sig farför "filter" då inte finns färdigt monterade på alla pumpar med frekvensomvandlare.Det är ju ändå normalt att det förekommer störninger i elnät, speciellt på landsbygden. Apparater borde väl vara så konstruerade att de tål att användas?Kanske 12kW-pumpen varit speciellt känslig då då de lagt till filtret på den just...