0 medlemmar och 17 gäster tittar på detta ämne.
Hur länge har du haft VP , kärlets anslutning är lite fel.
Är det riktigt väl avluftat lär det väl funka men installation på kalla sidan ser rätt klantigt ut. Det borde gått att använda det medföljande genomskinliga kärlet och gjort rördragningen så det luftat av sig själv istället. Kolla i installationsmanualen för exempel på hur man bör göra.Men du har lagom tryck och är det inte luft i systemet så är det bara att köra på.// Magnus
Det är expansionskärlet för kalla sidan och det tryck som visas är helt OK. Däremot tycker jag att det "fattas" lite isolering på "kalla sidan".
Vad jag tänker på är varför det med pannan medföljande expansionskärlet ej har använts. Jag kan ej heller se någon avstängning på den ena slangen. I Nibes leverans ingår två filterkulventiler som ej monterats. Utan dessa ventiler kan du ej på ett enkelt sätt återskapa övertryck på det sätt som beskrivs i manualen. I vanliga fall ligger det medföljande expansionskärlet på den högsta punkten, och blir därmed en naturlig samlingsplats för luft i systemet. Var luften samlas i ditt system vet ingen. Men porlar det inte, så har du ingen luft.För det mesta brukar man vid dagens installationer lägga ganska mycket jobb på isoleringen för att undvika kondens. Min installatör la 4-5 timmar på isoleringen. Den stora grejen med 3 kranar har ett avtagbart frigolitskydd som skall placeras kring enheten för att undvika kondens.
Visar bild på min installation. Troligtvis en ganska typisk. Rören tar visserligen lite omvägar för att de var tidigare kopplade till min Nibe 1210. Som du ser på övre röret, till vänster, finns en kulventil med uttag i isoleringen för att komma åt filtret. Därefter medföljande expansionskärl, även det med avstängning. Ovanpå expansionskärlet finns säkerhetsventilen. Behöver jag fylla på brine, lossar jag locket på expansionskärlet, men kan behålla övertrycket i systemet. Till höger om expansionskärlet finns en avstängning, och i likhet med din installation har jag en "skorsten" med kulventil för yttre anslutning. I mitt fall har jag dubbla borror, därför ser du justeringar långt ned för individuell inställning av flöde.Bilden visar även on sådan isolering, som inte kommer att medföra kondens.Vill jag skapa övertryck i mitt system, stänger jag ventilen till höger om expansionskärlet, samtidigt som jag öppnar säkerhetsventilen på kärlet. Då kommer circulationspumpen att suga, suga in luft i expansionskärlet. Stänger säkerhetsventilen och öppnar åter ventil till höger om expansionskärl. Övertryck fixas därmed på 15 sekunder. Allt i enlighet med instruktionsboken.
Det blev installerat för ca ett år sedan. På vilket sätt är det fel?
Som andra även säger så ska inte kärlet sitta på en blindtarm som nu , utan rakt på ett rör som är högst eller ha blindtarmen på ett T-stycke i vid en nedgång, då kan ev. luft stiga upp i kärlet, så det syns om nivån sjunker. I KB finns det normalt inte stora bubblor, men microbubblor som följer med runt och stiger upp vid stopp av KB-pumpen, det sämsta som kan bli är att dessa stiger från djupet i hålet och stannar på topp där. Då kan det bli en stor bubbla och hindra flöden en del. Är det uppförsbacke hela vägen från ett hål och in och avluftare/kärl sitter bra till, så luftar det sig själv.