0 medlemmar och 12 gäster tittar på detta ämne.
Men kort efter så är värmebärarpumpen uppe på full fart igen. Trots att jag upplevde det som att värmen spred sig bra tidigare och vi hade jämn temperatur inne så känns det som att den nya programvaran 9172 vill hålla ett betydligt lägre deltaT än föregående programvara. Jag har ökat flödet i golvvärmen för att minska deltaT på värmebäraren i förhoppning om att förstå vad programvaran eftersträvar för deltaT. När man får ett deltaT där VB pumpen börjar sakta ner så borde man ju närma sig dom förhållandena som som pumpen numer eftersträvar tänker jag, eller är det fel?Nu på morgonen var det ca -4grader ute och då hade jag ett VB delta T på 4,2grader, framledning på 30grader. Kurva 5 minus 3. Ca 22grader inne.
Ny fråga/konstaterande/information/Felbeskrivning - ser gärna synpunkter.Häromdagen hade vi våra kallaste dagar i år, ca -20 grader, och då noterade jag att kompressorfrekvensen låg på 49 HZ i ett par timmar med texten "Spärrband aktivt" synligt.Jag har inte aktiverat något spärrband på min värmepump, och lyckas inte läsa mig till vad detta kan bero på.När jag observerade detta var det ca -10 ute, och utgående KB var ca -4 grader, "larmgränsen" var satt till -10 grader, det har aldgi varit lägre än -4.99 grader.Kan det vara temp på utgående KB som begränsar frekvensen även om den ligger 3 grader eller mer från den satta "larmgränsen"?Eller kan det vara nåt annat?Jag var tvungen att göra en "Norsk reset" för att komma tillrätta med detta, efter omstarten startade kompressorn, för att sedan stanna p.g.a. övertemp i huset - för mig ter det sig som att den låst sig på en för hög frekvens och det blivit för varmt inne.
Jag har för mig att spärrbandet är inlagt för att undvika resonans vid vissa frekvenser. Detta har mao med ljusupplevelsen att göra. 6an har tex ett spärrband mellan 55-64 hz och sedan finns ett par till högre upp i frekvensen. Dessa spärrband ligger fast och går inte att ändra.
Nu när jag kommer hem från jobbet så är det 0 grader ute, deltaT VB 2,5grader och VB pumpen fortfarande på 100procent. Det verkar ju som att mjukvaran eftersträvar ett väldigt lågt deltaT av någon anledning.Vad har ni andra för deltaT på VB med senaste mjukvaran vid olika temperaturer när ni kör auto och golvvärme?
Du kan justera hur stor påverkan innegivaren har på kurvan när temperaturen misstämmer med vad du vill ha. Med så låg kurva kan du inte ha så stor påverkan utan att gradminuterna börjar räkna snabbt upp och ned.Ställ rumsgivarpåverkan på 1 grad och prova så.Du kan även öka gradminut-talet innan start av kompressor, jag har ställt mitt startvärde till 150 gradminuter som ett exempel.Govvärmetermostaterna hade du kunnat skippa och spara tiotusen kronor, eller mer.De kommer bara att störa regleringen och göra att vissa golv upplevs som kalla (när termostaterna stängt).Bäst är att justera alla grundflöden för rätt temp i varje rum och låta utetemp och rumsgivare sköta regleringen, det säkerställer att du tillför värme i en jämn takt till alla golv i hela huset.Finns det något eller några rum där det är svårt att hitta rätt kan du eventuellt aktivera termostater i dessa rum ,men helst så få som möjligt.
På 1255-16 fick man iallafall tidigare välja själv 1. om man ville ha 0,1 eller 2 spärrband2. vilka frekvenser som skulle spärras.5.1.24
Hej RickardTack för svar. Där ser man...alltid lär man sig nåt. Hela golvvärmeanläggningen ingick i en byggoffert som jag fick men jag har hört fler som sagt som du säger...att dessa rumstermostater inte är helt nödvändiga. Min pump är inställd att starta på -60 GM. Hittar inte när den stoppar men jag gissar att den stoppar vid 0 GM...eller? När solen låg på i helgen så såg jag att den gick upp till 100GM men stannade där. Måste ligga ett maxvärde på det.Gällande befintlig innegivare så står det nåt påverkan eller nåt under menyn där jag aktivera inomhusgivare. Den är inställd på 2 grader iaf. Är det den jag borde ställa på 1 grad?Hur är det men antal starter på pumpen? Är 8-10 starter/dygn bra eller är det skadligt för pumpen? Denna är väl reglerbar mellan 3-12 kW och starterna känns väldigt skonsam. Knappt man hör denna pump faktiskt :-)