0 medlemmar och 23 gäster tittar på detta ämne.
Går pumpen bra och du inte upplever problem med den så är det väl bara att köra enligt fabriks inställning. Bilden säger inte mig nånting om hur pumpen går man ser inte ens om den gör vv eller värme men verkar som cp hastigheten varierar kraftigt i alla fall
Några frågor som jag tycker borde ha ställts för länge sen: Vilken kurva har du inställt ?Hur länge har du haft värmepumpen ?Hur har den gått före uppdateringen?För att ansluta till ”Smurfen” ś kommentar, 22:07 när den startar, startar den med 36 % på köldbärarpumpen i 6 min, efter ytterligare 4 min. är den nere på 1 % !! Först 23:07 när den värmer vatten igen, ökar GP2 till 86 %.Tills dess har kompressorn gått med 19,9 / 20 Hz och GM har ökat.Strax efter varmvatten är klar, går GP2 ner till 1 % igen. Kollade nu på lite slumpvis valda loggar från min F 1255-12 , den har aldrig gåttmed lägre GP2 än 17 %.Ni tycker GP1 går högt (håller med om det) men tycker att GP2 reglerar ännu mer konstigt.
Jag kör på en egen kurva dvs 0 som jag tycker funkar bra.Inställning se bild. Byggde huset för 2år sedan. Tyckte den gick bra innan men vad vet jag.. Dock så går den annorlunda nu med den nya uppdateringen. Jag upplever som jag sagt tidigare att den går med hög cp fart och lågt delta T vilket den inte gjorde innan samt att kompressorn "myser" fram tills regleringen börjar då pumpen jobbar kapp GM. Det har varit ganska svängigt med ute temp här hemma iofs men ovan borde inte spela ngn roll. Pumpen strävar väl alltid mot att jobba GM till 0 om det inte blir ett ras på ute tempen då tänker jag att den vänder innan..? Intressanta diskussioner🙂
Jag kör 9172R2. Mina kurvor ser ut så här. Jag har noterat att efter uppdateringen vill den ligga på 150 i gm som målvärde.
Vilken skillnad...Kör du med helt std inställningar i service menyn? Vad har du start kompressor och start tillsats värde? Jag har enbart GV kan det spela någon roll tro..?Jag upplever att min alltid har noll GM i målvärde om det inte kommer en sänkning i utetemp men så känns det inte som på dina kurvor...?
Uppdaterade till senaste programvaran för 2veckor sedan, likt många andra här så går min värmebärarpump på 100% vid värmeproduktion med ett delta på 1-1,5grader. Har endast golvvärme. Hur lång tid ska man ge pumpen att ”lära sig” innan man går in och begränsar maxhastigheten på värmebärarpumpen?