Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1255 , Officiell trÃ¥d.  (läst 390591 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #495 skrivet: 02 november 2017, 08:07:03 »
Training manual. En manual som kursdeltakere får utlevert. Jeg vet det finnes for jeg har utdrag av en slik.
Hva er galt med PID?

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #496 skrivet: 02 november 2017, 08:30:34 »
Du har väl kontakt med Nibes utvecklingsavdelning, kan inte de ge dig svar på de frågor du har?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #497 skrivet: 02 november 2017, 09:12:07 »
Du har väl kontakt med Nibes utvecklingsavdelning, kan inte de ge dig svar på de frågor du har?
Citat från: Nibe
Som jag tidigare nämnde så jobbar inte värmepumpen inte enbart med gradminuter utan även en temperaturreglering beroende på beräknad framledning, men som ni säkert förstår så finns det viss information som anses vara konfidentiell.
Hva er galt med PID?

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #498 skrivet: 02 november 2017, 09:58:02 »
Ja, jag vet, men jag har svårt att förstå varför just bristerna i deras reglering skall vara konfidentiell, eller i och för sig, det kanske inte är så konstigt...
Min slutsats är att de "skyller" på att deras värmepumpar måste vara kompatibla med deras andra enheter i olika större system.
Men jag har svårt att första hur en dåligt fungerande reglering skall kunna fungera bättre med andra enheter än en väl fungerande reglering, DET övergår mitt förstånd.
Man borde i vart fall kunna ha möjligheten att välja reglerprincip om man har vissa behov, som t.ex. du.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #499 skrivet: 02 november 2017, 11:13:15 »
Man borde i vart fall kunna ha möjligheten att välja reglerprincip om man har vissa behov, som t.ex. du.
Min løsning med ekstern Nibe-tank og ekstern pumpe og BT25 er en av forslagene til oppkobling fra Nibe, dette er ikke noe jeg har designet selv. Det jeg derimot ikke kunne lese meg til var hvordan GM reguleringen fungerer, det kan jeg heller ikke lese meg til nå. Det er dermed vanskelig å forutse ulempene med ekstern tank og BT25. Jeg var overbevist om at det skulle være smart å ha ekstern tank slik at man fikk ned antall start/stopp samt en jevnere temperatur i sløyfene. Det har visst seg å være det motsatte, med ekstern tank blir reguleringen treg og kompressoren jobber hele tiden på etterskudd.

Noen hevder at den jobber slik for å "hente inn GM" eller "kompensere for at den har stoppet tidligere". Det er ikke derfor jeg får problemer, problemene oppstår fordi BT25 har en tregere respons enn BT2 siden den befinner seg i ett større volum med vann enn BT2 som er direkte på turvannet. Dermed vil GM fortsette å telle nedover i lang tid etter at kompressoren har startet. Som svar på at GM fortsatt synker gir kompressoren på så mye at varmen kommer i så store mengder at temperaturen stiger raskt. Først når BT25 har økt til beregnet temp vil kompressoren roe seg ned men den går så tregt at temperaturen fortsatt stiger som en rakett og ender i en stopp.
Jeg hadde trodd Nibe benyttet BT25 til noe mer enn å telle GM men det gjør de ikke så langt jeg kan se. Det sier seg selv at pumpen ikke bør øke frekvensen når BT25 øker.

Jeg har kun deler av kursmanualen (training manual) og skulle gjerne visst mer om hvordan regulatoren fungerer, eller regulatorene siden de veksler mellom flere.
Hva er galt med PID?

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #500 skrivet: 02 november 2017, 14:11:00 »
OM jag minns rätt så reglerar den på gradminuter om värdet är "för lågt", då bortser den från den faktiska framledningstempen och ökar effekten tills dess att de ligger inom "en lagom intervall" (oklart vad).
Först när den kommer in i reglerområdet så börjar den reglera mot beräknad framledningstemp.
Om det tar för lång tid innan den kommer dit kan den hinna stänga av kompressorn för att framledningstempen ligger mer än 10 (?) grader över börvärde.
Känns det resonemanget igen, eller rimligt?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #501 skrivet: 02 november 2017, 14:35:07 »
Min løsning med ekstern Nibe-tank og ekstern pumpe og BT25 er en av forslagene til oppkobling fra Nibe, dette er ikke noe jeg har designet selv. Det jeg derimot ikke kunne lese meg til var hvordan GM reguleringen fungerer, det kan jeg heller ikke lese meg til nå. Det er dermed vanskelig å forutse ulempene med ekstern tank og BT25. Jeg var overbevist om at det skulle være smart å ha ekstern tank slik at man fikk ned antall start/stopp samt en jevnere temperatur i sløyfene. Det har visst seg å være det motsatte, med ekstern tank blir reguleringen treg og kompressoren jobber hele tiden på etterskudd.

Noen hevder at den jobber slik for å "hente inn GM" eller "kompensere for at den har stoppet tidligere". Det er ikke derfor jeg får problemer, problemene oppstår fordi BT25 har en tregere respons enn BT2 siden den befinner seg i ett større volum med vann enn BT2 som er direkte på turvannet. Dermed vil GM fortsette å telle nedover i lang tid etter at kompressoren har startet. Som svar på at GM fortsatt synker gir kompressoren på så mye at varmen kommer i så store mengder at temperaturen stiger raskt. Først når BT25 har økt til beregnet temp vil kompressoren roe seg ned men den går så tregt at temperaturen fortsatt stiger som en rakett og ender i en stopp.
Jeg hadde trodd Nibe benyttet BT25 til noe mer enn å telle GM men det gjør de ikke så langt jeg kan se. Det sier seg selv at pumpen ikke bør øke frekvensen når BT25 øker.

Jeg har kun deler av kursmanualen (training manual) og skulle gjerne visst mer om hvordan regulatoren fungerer, eller regulatorene siden de veksler mellom flere.
Jag har i alla fall inte mera än max nån minuts fördröjning mellan BT2 och BT25 det bör inte ställa till allt för mycket för regleringen har du lång fördröjning flytta givaren och se till att den har bra kontakt med det den mäter på.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #502 skrivet: 02 november 2017, 19:39:52 »
Om man tittar i denna pdf: http://www.nibe.se/nibedocuments/15268/M10789-4.pdf och väljer 3-rörs UKV, så är det inget BT25 där. Jag kan bara läsa det som så att då skall den inte vara där.

Nu vill jag minnas att Bergen77 hade installerat pool, men inte använder det?
Om man i samma pdf väljer till pool, så då dyker BT25 upp, men inte på/i tanken, utan på inkommande ledning till tanken.
BT25 kommer att få (litet) delflöde genom RM2 vid pool-laddning och vv-laddning.
Så länge inte pool används kommer BT25 ha samma funktion som BT2, vilket är fullt logiskt, eftersom det i princip är samma regulator. Men den skall inte vara på/i/efter tanken

Smurfen, en avgörande skillnad mellan din och Bergen77 anläggning är gm för kompressor start. Om jag inte minns fel hade du -30, och Bergen77 ett mycket lägre värde(-100?). Bergen77 "kan" inte ha -30 av andra regleringsskäl.

Bergen77, varför kan du inte testa att koppla ur / flytta BT25? Du måste dock ändra interna cp till kontinuerlig drift, men det räcker med 5-10% hastighet. Det är ett enkelt ingrepp som inte kostar någonting. Vad har du att förlora?
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #503 skrivet: 02 november 2017, 20:15:20 »
Nu vill jag minnas att Bergen77 hade installerat pool, men inte använder det?
Om man i samma pdf väljer till pool, så då dyker BT25 upp, men inte på/i tanken, utan på inkommande ledning till tanken.
BT25 kommer att få (litet) delflöde genom RM2 vid pool-laddning och vv-laddning.
Så länge inte pool används kommer BT25 ha samma funktion som BT2, vilket är fullt logiskt, eftersom det i princip är samma regulator. Men den skall inte vara på/i/efter tanken

Smurfen, en avgörande skillnad mellan din och Bergen77 anläggning är gm för kompressor start. Om jag inte minns fel hade du -30, och Bergen77 ett mycket lägre värde(-100?). Bergen77 "kan" inte ha -30 av andra regleringsskäl.

Bergen77, varför kan du inte testa att koppla ur / flytta BT25? Du måste dock ändra interna cp till kontinuerlig drift, men det räcker med 5-10% hastighet. Det är ett enkelt ingrepp som inte kostar någonting. Vad har du att förlora?

Det er riktig at jeg har Pool-40, men dette er ikke installert så det kan man se helt bort ifra. Jeg har nevnt Pool fordi systemet skal virke samme med pool senere. Derfor mener jeg at en tank er bra.

Det hjelper lite med kontinuerlig drift av sirkulasjonspumpe når den er opptatt med varmtvann eller pool. Derfor vil jeg ha ett system som virker uten flow i pumpen. For å få dette til må man ha temperaturføler i tanken.

Nå har siste modbus manager kommet med registre for å sette båndsperre på frekvensen, kanskje det er veien å gå.

Setter jeg gmstart til -30 får jeg selvsaggt jevnere temperatur, og en hel masse start og stopp. Her har man to dårlige valg. Jeg skulle ønske man kunne starte på temperatur istedet for GM synker jo ikke likt om man bruker lite varme kontra mye varme. Jeg har forsøkt å starte og stoppe pumpen med hysterese og det fungerer veldig bra. Man kan også begrense antall unødvendige stopp ved å sette GM lavere om den klatrer mot null samtidig som temperaturen ikke er noe særlig høy.

Uansett hvordan man vrir og vender på dette, også i de systemene som fungerer "godt nok", er regulatoren til Nibe dårlig. Den fungerer hos de som har nedstøpte gulv og ingen romregulering. For oss som har romregulering er det ikke ønskelig at varmepumpen "henter hem gradminutter", det er romtermostatene sin jobb det.

Nibe burde gi kundene valget om å bruke GM eller ikke, det andre valget ville vert temperaturstyring direkte samt og starte og stoppe pumpen på temperaturavvik. Er du ikke enig at dette hadde vert en god ide Magnus så man selv kunne bestemme hvordan pumpen skal regulere?
Hva er galt med PID?

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #504 skrivet: 02 november 2017, 20:42:45 »
Jag har rumsreglering, och endast en mindre del ingjuten golvvärme, resten är värmefördelningsplåt....

Kanske det finns ett bättre sätt att reglera, det vet jag inte, jag kan inte reglering tillräckligt bra. Det är flera tillverkare som använder sig av gradminuter, så så dåligt kan det inte vara.

Och jag är helt övertygad om att Nibe kommer aldrig, aldrig aldrig att ändra det på 1x55-serien.
Så varför fundera på hur det kunde vara, utan göra det bästa av det du har?

Så ännu en gång Bergen77, varför kan du inte koppla bort BT25?

Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #505 skrivet: 02 november 2017, 21:11:25 »
Så ännu en gång Bergen77, varför kan du inte koppla bort BT25?
Det er BT25 som skal bestemme når pumpen skal starte, det er BT25 som vet hvilken temperatur jeg har når pumpen jobber med varmtvann og i fremtiden pool.
At Nibe kommer til å endre GM reguleringen sin har jeg heller ingen tro på, derfor er det viktig at de som vurdere Nibe varmepumpe er klar over dens begrensning og ulemper så de ikke går i samme fellen.

Jeg forsøkte nÃ¥ Ã¥ begrense frekvensen via modbus, men ogsÃ¥ her møter  man begrensning. Det er maks 50Hz bÃ¥nd som kan settes sÃ¥ skal jeg dekke fra 94Hz sÃ¥ kommer jeg kun ned til 44Hz. Jeg tenket man kunne tvunget frem en frekvens ved Ã¥ sette øvre og nedre sperre men det gÃ¥r ikke da.
Hva er galt med PID?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #506 skrivet: 02 november 2017, 21:14:45 »
Om man tittar i denna pdf: http://www.nibe.se/nibedocuments/15268/M10789-4.pdf och väljer 3-rörs UKV, så är det inget BT25 där. Jag kan bara läsa det som så att då skall den inte vara där.

Nu vill jag minnas att Bergen77 hade installerat pool, men inte använder det?
Om man i samma pdf väljer till pool, så då dyker BT25 upp, men inte på/i tanken, utan på inkommande ledning till tanken.
BT25 kommer att få (litet) delflöde genom RM2 vid pool-laddning och vv-laddning.
Så länge inte pool används kommer BT25 ha samma funktion som BT2, vilket är fullt logiskt, eftersom det i princip är samma regulator. Men den skall inte vara på/i/efter tanken

Smurfen, en avgörande skillnad mellan din och Bergen77 anläggning är gm för kompressor start. Om jag inte minns fel hade du -30, och Bergen77 ett mycket lägre värde(-100?). Bergen77 "kan" inte ha -30 av andra regleringsskäl.

Bergen77, varför kan du inte testa att koppla ur / flytta BT25? Du måste dock ändra interna cp till kontinuerlig drift, men det räcker med 5-10% hastighet. Det är ett enkelt ingrepp som inte kostar någonting. Vad har du att förlora?
Jag förstår inte vad gm för start av kompressorn har med ev fördröjning av BT25 att göra fördröjningen blir lika stor och blir den nån minut så lär inte regleringen påverkas märkbart av det. Jag tror för övrigt generellt man ska använda BT25 så ofta man har extern cp då kan BT25 mäta rätt temp hela tiden så GM reglering blir efter det verkliga värdet och vp slipper gissa tex under vv laddning sen har jag ingen koll hur det påverkar styren i F1255 men på tex en F1245 har det bara fördelar att vp mäter rätt framledning hela tiden.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #507 skrivet: 02 november 2017, 21:45:00 »
Bergen77, så länge du inte använder poolen, är inte BT25 nödvändig. Vi är många som inte bryr oss om att räkna gm vid vv-laddning, det går bra ändå. Du har BT25 på fel plats, därför fungerar inte din anläggning. Ta bort den, i alla fall tillfälligt, som test.

Smurfen, det har inte att göra med fördröjning på vad BT2 och BT25 mäter. Enligt mig skall dom mäta exakt samma sak!
Vill man räkna gm vid pool/vv, då sätter man BT25 på framledningen. Annars kör man med BT2, men också på framledningen. Men det skall inte vara på/i/efter tanken! Det är det som är det avgörande felet.

Skillnaden mellan on/off och inverter är dels gm inställningen, dels effekten. Du kan ha ett högt värde på gm, du har mycket mindre fördröjning efter att tanken blir "tom". Sen laddar du med full effekt. Du har ingen effekt-reglering att ta hänsyn till.

Det enda jag önskar är att Bergen77 skulle prova att koppla som Nibe har ritat. Då skulle vi veta.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #508 skrivet: 02 november 2017, 22:17:03 »
Sätter man BT25 före tanken kommer den inte funka som tänkt där sker ingen cirkulation när inte kompressorn gÃ¥r för värme och sker ingen cirkulation kan inte givaren mäta rätt temp dÃ¥ heller och dÃ¥ är det ingen ide att installera den. Ska man styra nÃ¥nting bör man mäta rätt sÃ¥ reglering kan fungera ok visst en vv laddning är inget problem men börjar man även köra pool laddning utan extern givare blir det mycket tid som vp mäter fel och dÃ¥ kan inte styren reglera rätt.  Jag kan ha högt eller lÃ¥gt värde pÃ¥ gm funkar bra ända enda skillnaden är hur högt över börvärde vp värmer. Visst gÃ¥r vp in med max effekt vilket är 8 kw nÃ¥gra kw mera än min effekten pÃ¥ mÃ¥nga F1255. Att ha extern framledningsgivare och stilla stÃ¥ende intern cirkulation är ingen nyhet tidigare flyttade man ut vanliga framledningsgivaren pÃ¥ nibe men när F1245 kom blev det enklare. Thermia har nÃ¥tt som kallas buffert styr men funkar i stort sett lika som pÃ¥ Nibe.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #509 skrivet: 03 november 2017, 06:58:39 »
Nu skriver jag bara utifrån mitt minne, som kan vara felaktigt, men jag har för mig att Bergen har satt BT25 på utgående ledning efter tanken.
Att han får fördröjning där har ibland att göra med att ingen värme går ut ur tanken, och di dessa fall så får man ingen återkoppling av vilken temperatur som lämnar värmepumpen.
Om BT25 skall användas bör den sitta i toppen av arbetstanken, inte på någon ledning utanför tanken.
Var har du din BT25 placerad Bergen?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!