0 medlemmar och 9 gäster tittar på detta ämne.
Nibes manual har en sida med punkter att pricka av och signera. Jag följde den när jag installerade själv, inga konstigheter. Jag har tittat och tittat i min installationshandbok, hittar dock ingen sådan sida. Kanske är blind. Återkom gärna med sidnummer.Det finns kapitel 6, igångkörning, men inget riktigt protokoll där jag exempelvis bockar i en ruta att avluftning verkligen har skett. Här på forumet är vi intresserade, men det finns en stor andel människor som vill ha bergvärme, men inte har en aning hur det fungerar. Jag förstår fullständigt vad Hulta beskriver. Det skall bara fungera. Jag ser bara här i vår lilla stad hur man installerar svindyr fjärrvärme, men talar sig varma för enkla installationen, serviceavtal m.m. Kunnig personal. Bekymmersfritt. Sedan med alla avtal och fasta avgifter betalar de oftast ca 85 -90 öre /kW värme, medan vi med dagens elpris och skatter betalar kanske 35 öre/kW. Rätt inställd bergvärme är bekymmersfritt, men det behövs kanske erbjudas en installationsservice med kunnig tekniker som till fast pris loggar anläggningen för att därefter optimera den. Uplink skulle kanske kunna användas av en sådan tekniker inför besöket. Jag tror det finns en marknad.
Jag har tittat och tittat i min installationshandbok, hittar dock ingen sådan sida. Kanske är blind. Återkom gärna med sidnummer.
Det har nu gått några år sedan Nibe införde drossel RA3 i F1255-12kW och S1255-12KW. Det har blivit tyst här på forumet om trasiga frekvenssomriktare, inverters. Skall vi tolka det positivt, att problemet är löst genom att införa en drossel i matningen. Obs, detta gäller endast 12kW levererade under de senate åren. Skullen vara intressant att få feedback ifall ni här på forumet upplever att tillförlitligheten har ökat.