0 medlemmar och 14 gäster tittar på detta ämne.
Min värmepump är inställd på 22gr rumstemperatur, rumsgivare aktiverad med faktor 3.0. Vid en innetemperatur på över 22grader så räknar GM ändå ner och kompressorn kör igång för att producera värme, dock med en lägre framledningstemp än beräknat (eftersom rumsgivaren påverkar framledningens temperatur) vilket gör att GM faller ytterligare. Rumstemperaturen är hela tiden över inställda 22gr och ökar ytterligare eftersom det tillförs värme när det inte behövs.Har jag för hög kurva/förskjutning valt vid aktuell utetemperatur eller kan det bero på någonting annat? Jag tycker ju att värmepumpen borde förstå att det inte finns behöv av värme ifall rumstemperaturen är högre än det inställda värdet.
jag brukar rekommendera 20/20 på värme/vv den växlar emellan, kör alltså vv i 20 sen värme i 20 och tillbaka till vv om den inte är klar. Och vp ska köra vv i 35hz, om man inte valt hög effektläge, då har jag för mig den jobbar i upp till 80 hz
Angående referens till rumsgivare vill jag förändra exemplet. Vi utgår istället ifrån att du har hittat helt rätt idealisk värmekurva, men det blåser och blir kallt inomhus:Ett fantasiexempel:Ute: 5Beräknad framledning: 43 (se beräkning nedan)Värmekurva ger: 40Rumstemperatur: 18Ställd rumstemperatur: 20Påverkan rumsgivare: x 1,5Ställd rumstemperatur - rumstemperatur:20-18 = 2Resultatet x påverkan rumsgivare:2 x 1,5 = 3Värmekurva + resultatet = beräknad framledningstemperatur:40 + 3 = 43Och det blir strax 20 grader i kåken.
Mantatic i ditt exempel, så hade den räknat med en grad, inte 0.8, så den hade sänkt beräknframltemp med 5 grader
kan mycket väl vara så, har inte studerat 1255 i detalj. har bara kollat hur min egen 1245 reglerar med gm, men kanske den använder decimaler vid rumstemp, men inte i vanlig gm räkning