0 medlemmar och 22 gäster tittar på detta ämne.
Om inte elpatron är begränsad till en väldigt låg effekt borde du haft varmvatten. Du får nog ta ett snack med installatören.// Magnus
Eller så får du göra dig hård och stå ut med att du blev utan varmvatten en dag när ni installerade värmepumpen, nåt att berätta för barnbarnen en vacker dag. Ursäkta om jag gör mig lite rolig på din bekostnad, men det känns lite som Kenoreklamen där de visar på hur jobbigt det är att vara miljonär, en massa problem man inte visste fanns uppdagar sig helt plötsligt. Skämt åsido så är det inte alla VVS:are som är så hemma på de där styrdatorerna, många gånger kan det vara väl så stor chans att du själv får igång det om du tar dig tid att läsa i manualen.
Hej!För några veckor sedan uppdaterade jag min ca 2,5 år gamla 1255 1,5-6 kw med senaste mjukvaran, 9172R2.Efter det har jag i Nibe uplink uppmärksammat att värmebärarpumpshastigheten när pumpen jobbar med golvvärmen (har enbart golvvärme) hela tiden ligger på 100 %. Så har det verkligen inte sett ut tidigare. Vad jag minns har procenten varierat, mycket sällan 100 %. Enda gångerna hastigheten sjunker är när pumpen gör varmvatten. Jag ringde Nibe idag för att få svar på om detta är normalt men fick inget svar annat än att ligger den på på 100 % så gör den det för att det finns ett sånt behov. De uppmanade mig att kolla i servicemenyn och det har jag gjort. Allt stämmer där. Läget är auto och min, hastighet i vänteläge och högsta tillåtna hastighet är 1, 30 och 100 %, precis som Nibe säger att det ska vara. I övrigt var rådet att kontakta dom som installerade pumpen och få dom att kolla om nåt är fel. Men jag vänder mig till er som har koll här på forumet... Vad säger ni om detta? Indikerar ständiga 100 % att det blivit något fel på pumpen, eller är det nåt som senaste mjukvaran ställt till? Hur går jag vidare?Jag passade förresten också på att att fråga om rubriken som dykt upp i uplink, värmemängsmätare, och hur man ska tolka siffrorna där. Hade ju varit trevligt om man kunnat se hur mycket pumpen förbrukar tänkte jag. Där var svaret att siffrorna som syns i uplink ändå inte stämmer så det är inget att bry sig om. Då undrade jag varför siffrona, om dom inte stämmer, finns där...det hade supporten inget svar på. Med hopp om kloka svar / FredrikUmeå
Ok...men min har legat på 100 % i flera veckor nu. Visst kan jag hoppas att det ska bli som för dig, att den lugnar ner sig. Men man undrar ju ändå vad det här beror på. Och om den inte lugnar sig, vad göra? Tack för svar JNF. Hoppas fler sitter inne med mer hjälp. / FredrikUmeå
Efter att ha pratat med Nibes support ännu en gång idag och inte fått nån som helst hjälp bytta jag tillbaka till den gamla mjukvaran. Genast slutade värmebärapumpen gå på 100 procent och deltat gick från ca 1 grad till 4-4,5. Mycket märkligt att NIBE inte vill tillstå att det finns en problematik med uppdatering till senaste mjukvaran.