0 medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.
Jag kan bekräfta att ett helt nytt hus drar mer energi än ett par år gammalt hus. I mitt förra hus var förbrukningen ca 2000 kWh lägre efter ett par år. Jag tror det beror på att det finns mycket fukt i byggmaterialen som tar tid att torka ut.Finns det någon som har gjort mätningar av avgiven effekt? De flesta verkar tro på displayen men det är ju endast en schablon. Den parametern kan man ju själv ändra i inställningarna. För att verkligen mäta upp effekten måste man mäta både temp och flöde på utgående varmvatten och returen Det vore intressant att se om en CE50 ger 5 kW i snitt över en cykel som CZ säger. Givet då att man har rätt ventilationsflöde 220 m3/h.
Jag har försökt hitta om det finns något skrivet om kompressorhaverier och CE50 men utan framgång...... kan ju bero på min förmåga. Hur som helst så verkar jag vara först i historien med ett kompressorhaveri. Det är inte till 100% bekräftat men reparatören sa att det skramlade våldsamt när han försökte med en omstart.Annars är jag fantastiskt nöjd med FLVPen. Efter 4 års drift har den nog sänkt elförbrukningen med ca 40% för oss. Det är klart att man hade gärna haft en kompressor på 7kW nu när vi fått riktiga vintrar. Samtidigt vill man ju ha en snål maskin under årets lite varmare månader.
Menar du att det är en nyare/modernare kompressor som du har fått insatt nu och att den därför är tystare? Är det nåt CZ har verifiert?SKulle vara mkt intressant eftersom just ljudvolymen bar varit lige kritiserad på CE50. Har faktiskt av den anledningen sneglat lite på ETK5000 som enligt vad jag förstått lär vara i princip samma maskin men med en tystare upphängning/konstruktion, vad vet jag.Nån som sitter inne på mer fakta?
I väntan på ny kompressor fick elpatronerna (bara 6kW) gå för fullt. Braskaminen fick göra sitt för att fixa komforten.Nu är kompressorn på plats och jag blev förvånad hur tyst den är jämfört med den gamla. Det känns som om den gamla gick hårdare på något sätt. Kan upphängningen ha förbättrats? Har någon annan märkt skillnad?Nu återstår det bara att se om allt med försäkringsbolagen kommer att fungera.