Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hemligt med vad värmepumpen kostar?  (läst 21809 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8467
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #45 skrivet: 14 september 2013, 22:33:51 »
nätet är bra att ha.

Tror min hjärna gjorde en tankevurpa när SVEP skrev vätskavattenvärmepump och jag fick det lite snabbt till att luft/vatten tillhörde den skaran.
Läser man lite lÃ¥ngsammare och all text sÃ¥ blir det oftast bättre  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #46 skrivet: 14 september 2013, 22:35:51 »
..även solen har fläckar....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Bingoberra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 330
  • Karma +0/-0
  • Daikin Evolution surrar fint i pannrummet...
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #47 skrivet: 15 september 2013, 00:19:21 »
Luft/luft : 25%
Luft/vatten och bergvärme : 30%
Så var det åtmindstånde tidigare om man väljer schablonmetoden vilket troligen varenda kund vill göra för att få ner totalkostnaden på luft/vatten och bergvärme jämfört med att bara göra ROT avdrag på själva arbetskostnaden.

Fast det är ju inget som hindrar att man får köpa pumpen till inköpspris och sen betalar en högre timpenning... Det finns ju inget i lagen som säger vilket påslag en hantverkare måste göra på material och vilken timpenning hen har. Man kan även tänka sig att göra installationen i två eller tre steg. Först borra brunn (vid bergvärme), sen göra rördragning och slutligen montera pumpen på den färdigställda platsen.

För att gå tillbaka till ursprungsfrågan så välj en leverantör som kan ge dig en offert som specar upp det som ingår på ett sätt som gör dig nöjd. Kan de inte förtydliga det du vill, välj en annan leverantör. Tycker det återkommer ganska ofta här på forat att det är skitsamma vilket märke man väljer (i princip) men att rätt installatör är viktigt.
120 kvm enplansradhus från 1960
Daikin Evolution 163 m borrhÃ¥l ca 153 m aktivt december 2013. Tilläggsisolerat vind december 2012. FTX Temovex 250S december 2012.

2007     2008     2009     2010     2011     2012  2013
16784   16141   17598   19954   17728  18151  16432 
Senaste 12 månaderna: 10851 (inkl hh-el)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8467
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #48 skrivet: 15 september 2013, 01:22:56 »
Går nog att dribbla en hel del men dribblas det för mycket så lär förr eller senare Skatteverket ana ugglor i mossen på något sätt och hamna i tvist med dom kan bli långdraget om man har otur.

Konstigaste ROT avdraget jag sett hittills var en firma som "bjöd" på arbetskostnaden vid köp från dom men det var ett onormalt högt ROT avdrag uppsatt i det finstilta på köpvillkoren, det var luft/luft värmepumpar och där är det inte så höga ROT avdrag normalt .
Finns det ingen arbetskostnad dÃ¥ dom bjöd pÃ¥ denna borde varken schablonmetoden eller "normalt" ROT avdrag kunna göras  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #49 skrivet: 15 september 2013, 05:51:51 »
Det sprider sig, sa han som sket i fläkten. I slutändan får vi alla vara med och betala dribblingarna.
Förutom möjligen de som är lika duktiga på att dribbla som Maradona med "Guds hand" eller Gascoigne när han nöp ihop nötterna på sin motståndare.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #50 skrivet: 15 september 2013, 08:54:10 »
Jag är snickare med egen firma och har aldrig råkat ut för att en kund vill dribbla med ROT avdraget.

Gissningsvis är det byggarna som dribblar för att "få ned" totalpriset och framstå som billigare.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34946
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #51 skrivet: 15 september 2013, 10:10:21 »
När uppdrag granskning undersökte rotavdragen, specifikt på värmepumpar bland annat, så framgick det i intervjun med skatteverket att det inte var fel att ta upp ett rotavdrag på hela beloppet utöver de rena inköpspriserna för materialet.
För en luft/luft-värmepumpsinstallation skulle man alltså rent teoretiskt kunna specificera fakturan som följer:

Värmepump: 5995 kr
Anslutningskit: 995 kr
Arbete: 12000 kr.

Kostnad före ROT 18990
Kostnad efter ROT 12990

Det är ju i princip inte fel att ta ut all vinst på jobbet, även om stora delar av kostnaden inte avser lönekostnader, utan går till hyra, bil, telefon, resor, försäkringar, utbildningar, verktyg, maskiner, bokföringskostnader o.s.v.
« Senast ändrad: 15 september 2013, 10:12:34 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #52 skrivet: 15 september 2013, 10:21:03 »
När uppdrag granskning undersökte rotavdragen, specifikt på värmepumpar bland annat, så framgick det i intervjun med skatteverket att det inte var fel att ta upp ett rotavdrag på hela beloppet utöver de rena inköpspriserna för materialet.
För en luft/luft-värmepumpsinstallation skulle man alltså rent teoretiskt kunna specificera fakturan som följer:

Värmepump: 5995 kr
Anslutningskit: 995 kr
Arbete: 12000 kr.

Kostnad före ROT 18990
Kostnad efter ROT 12990

Det är ju i princip inte fel att ta ut all vinst på jobbet, även om stora delar av kostnaden inte avser lönekostnader, utan går till hyra, bil, telefon, resor, försäkringar, utbildningar, verktyg, maskiner, bokföringskostnader o.s.v.
Det är en intressant vinkling faktiskt.

Det är ju faktiskt så att kunden betalar för arbetskostnaden inte för den kostnad företagaren använder för att ta ut sin egen lön.
Så då borde all kostnad som inte är materielkostnad till inköpspris vara just arbetskostnad.


Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #53 skrivet: 15 september 2013, 10:25:21 »
Hur menar du kluven? 
cc
Timpenningen är ju individuell med tanke på lokaler bil etc. Men jag vill nog veta vad det är jag betalar för så att jag kan jämföra.
Tälja Guld får man göra men inte på min bekostnad, jag vill veta. Jag handlar mycket till sk inköpspris, och då mosa på med ett "schablonavdrag "
duger inte. Inget illa ment CC. Är nog bara jag som är känslig a:gl Jag försöker att få ett grepp på vad som är rimligt eller t.o.m. billigt.
Det är inte dom stora inkomsterna som gör ekonomin utan de små utgifterna!
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #54 skrivet: 15 september 2013, 14:09:41 »
Nej det är inte okey att tjäna fett med pengar, redovisa materialet plus jobb. En röris fÃ¥r max dra in 400:-/h plus bil men jag kan skjutsa. Inte konstigt att man inte vill ha hantverkare, rÃ¥nare för bövelen.  knUp

visst ska man ha koll på vad man betalar för.
320 kr i timmen + moms( 400 kr med moms) var man tvungen att debitera i början av 90 talet.
och då såg avkastningen ut på ungefär samma sett för en rörfirma som idag.
Det finns ingen rörfirma som täljer guld . Det ställer salt/bröd på bordet och vid årslutet om man har tur är det ca 5% över .
dÃ¥ fÃ¥r man inte ha varit sjuk , förhoppningsvis vart utan inbrott i bilen /verkstaden .  Det är inte roligt och komma ut till bilen (har hänt 2 gÃ¥nger pÃ¥ 52 Ã¥r) och nÃ¥gon idiot länsat skÃ¥pet. första vändan tappa vi verktyg för nästan 100tkr .

Mosa på med ett schablon avdrag, :)
tyvär är det vad som sker ute i konkuransen idag bland många säljare.
Jag är för en hårdare kontroll.
Vem vet trÃ¥dskaparen kanske har ett kanon pris pÃ¥ sin installation  ;)¨tack vare schablon avdraget när han gjort sÃ¥ mycket själv.
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #55 skrivet: 15 september 2013, 16:18:35 »
visst ska man ha koll på vad man betalar för.
320 kr i timmen + moms( 400 kr med moms) var man tvungen att debitera i början av 90 talet.
och då såg avkastningen ut på ungefär samma sett för en rörfirma som idag.
Det finns ingen rörfirma som täljer guld . Det ställer salt/bröd på bordet och vid årslutet om man har tur är det ca 5% över .
dÃ¥ fÃ¥r man inte ha varit sjuk , förhoppningsvis vart utan inbrott i bilen /verkstaden .  Det är inte roligt och komma ut till bilen (har hänt 2 gÃ¥nger pÃ¥ 52 Ã¥r) och nÃ¥gon idiot länsat skÃ¥pet. första vändan tappa vi verktyg för nästan 100tkr .

Mosa på med ett schablon avdrag, :)
tyvär är det vad som sker ute i konkuransen idag bland många säljare.
Jag är för en hårdare kontroll.
Vem vet trÃ¥dskaparen kanske har ett kanon pris pÃ¥ sin installation  ;)¨tack vare schablon avdraget när han gjort sÃ¥ mycket själv.
cc

Jag är inte för avdrag om man säger så, någon måste betala likt försäkringar man aldrig behöver. Det bästa är ju att man får kontakt med en yrkesman som får samma köpvillkor som en storkund hos leverantör. Under alla mina år som både fackhandel och varuhus så är ju bilden lite annan. Tyvärr. Kunskap tappar mark och pris, pris pris, tar över. Men i slutändan måste bägge parter vara nöjda, man måste ju ändå leva på det man gör. Men drar det iväg till 1500-2000/H Plus förtjänst på varorna då är det sjukt!

Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #56 skrivet: 15 september 2013, 16:56:36 »
1500-2000 kr i timmen är en utopi i vvs branschen.
skulle det finnas är jag mycket tacksam om du kan tipsa mig om vart i landet eller till vilken kund som har dessa priser idag.
jag är jätte gärna med och konkurerar där :)
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Bingoberra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 330
  • Karma +0/-0
  • Daikin Evolution surrar fint i pannrummet...
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #57 skrivet: 15 september 2013, 22:02:58 »
Sen spelar det egentligen inte så stor roll för Skatteverket, antingen gör man ROT nu eller så drar man av 30% vid försäljning av huset.

Bättre än svartjobb som det var förut i alla fall tycker jag.
« Senast ändrad: 15 september 2013, 22:04:48 av Bingoberra »
120 kvm enplansradhus från 1960
Daikin Evolution 163 m borrhÃ¥l ca 153 m aktivt december 2013. Tilläggsisolerat vind december 2012. FTX Temovex 250S december 2012.

2007     2008     2009     2010     2011     2012  2013
16784   16141   17598   19954   17728  18151  16432 
Senaste 12 månaderna: 10851 (inkl hh-el)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34946
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #58 skrivet: 16 september 2013, 05:08:07 »
1500-2000 kr i timmen är en utopi i vvs branschen.
skulle det finnas är jag mycket tacksam om du kan tipsa mig om vart i landet eller till vilken kund som har dessa priser idag.
jag är jätte gärna med och konkurerar där :)
cocacola

Det är väl bara att kolla pÃ¥ i princip vilken offert som helst som presenteras i detta forum, bergvärme för i runda slängar 160 000 kr innan ROT borde ge minst 2000 kr/timme utöver de rena materialkostnaderna.  help
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #59 skrivet: 16 september 2013, 06:27:55 »
rocas, givetvis är företagarna proffsen när det gäller att dribbla.  ;)

Jag gillar inte överdrivna garantier eller bidrag och subventioner där kostnaden fördelas över alla. Undantaget bidrag till de som verkligen behöver det pga t ex sjukdom.

Svarta inkomster är inte borta pga ROT o RUT. Det är nog en lika utopisk tanke som att utrota prostitution.

Kollade våra nämaste rörisar. De låg under 5% i vinstmarginal de med, vissa år 3%. Verkar vara standard i branschen? De två företagen är gamla och har aldrig gått dåligt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!