Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Den svenska skolan  (läst 71729 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35834
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Den svenska skolan
« Svar #210 skrivet: 15 december 2013, 08:17:15 »
Jag har också haft manliga lärare som hade dålig koll på klassen, men rent generellt är min uppfattning av kvinnor är "för snälla" och att det ofta resulterar i stökiga klassrum med mer eller mindre obefintlig respekt för läraren, dåligt tidsutnyttjande, och svårt för de barn som har koncentrationssvårigheter att kunna arbeta.

Självklart finns det genetiska skillnader mellan barnen, alltså, det är stor skillnad på den inlärningsförmåga olika barn har.
Skillnaden i vilken potential olika barn har att bli duktiga, kunniga, kreativa vuxna - är enorm.
Dock, alla barn kan lära sig om de bara blir sedda och får tid att lära sig.

Disciplin är ett tveeggat svärd, vill vi ha medborgare som är uppfostrade att lyda blint eller tänka själva?
Du har rätt i att man på arbetsmarknaden som regel måste rätta sig efter vissa grundläggande regler och normer, men för landets bästa så skall vi nog fokusera på att skapa kreativa och gränslösa medborgare som tänker "outside the box" för att kunna vara en nation som lyckas i en allt mer globaliserad värld - och detta är som jag ser det den stora utmaningen för skolan idag, hur kan få se till att eleverna är disciplinerade, respekterar "de äldre" men samtidigt är kreativa, har god självkänsla, gott självförtroende och tänker på egen hand istället för att bara inrätta sig i ledet och göra som de blir tillsagda.
Att inrätta sig i ledet och göra som man blir tillsagd var viktigt under industrialismen, men blir allt mindre viktigt i den nya tiden, kreativitet, respektlöshet, självförtroende och annorlunda sätt att tänka blir allt mer viktigt för att kunna lyckas, både som individ, och för landet i stort.

Troligen är det just detta som gör att vi får allt sämre resultat i skolan, vi har en skola som inte skapar individer som lyder blint utan tänker själva, i tester som t.ex. PISA ger det dåliga resultat, men i verkliga livet kanske det inte är så dumt ändå.
« Senast ändrad: 15 december 2013, 08:24:08 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Den svenska skolan
« Svar #211 skrivet: 15 december 2013, 13:38:31 »
Citera
Troligen är det just detta som gör att vi får allt sämre resultat i skolan, vi har en skola som inte skapar individer som lyder blint utan tänker själva, i tester som t.ex. PISA ger det dåliga resultat, men i verkliga livet kanske det inte är så dumt ändå.

Så du kan inte riktigt släppa drömmen om att allt nog är bra ändå...
Tyvärr, när det gäller grundläggande färdigheter som att lära sig äta, gå, och läsa och skriva, så är det bara diciplin som fungerar dvs försöka och försöka med bra pedagogiskt stöd, tills man faktiskt kan. Och inte ge upp för att det går tungt eller ngt annat verkar roligare.
Så länge man inte inser det, så kommer vi att halka efter.
Sedan, när man väl har baskunskaperna så kan man TILLÄMPA dem på ett fritt och kreativt sätt. Men det är en senare fråga, man kan typ säga att i mellanstadiet så ska man ha de baskunskaper som krävs så att den kreativa delen kan påbörjas.
Det är detta man inte har fattat inom PIE.
« Senast ändrad: 15 december 2013, 13:40:28 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35834
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Den svenska skolan
« Svar #212 skrivet: 15 december 2013, 16:05:50 »
Vi håller ju på att starta en friskola i byn där jag bor, så vi har diskuterat det här rätt mycket, och vi är alla eniga om att det var bättre förr, men att man idag inte kan införa samma typ av disciplin som vi hade på 70-talet, det funkar inte så.
Jag håller dock med dig om att man bör fokusera på läsa, skriva och räkna i lågstadiet, och inte flumma på med någon särskild inriktning som är så populärt nuförtiden.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Den svenska skolan
« Svar #213 skrivet: 15 december 2013, 19:34:11 »
Ok, låter ju intressant!

Men jag fattar inte vilken hemsk skolgång ni alla då i byn hade på 70-talet?
Jag har då inget minne av typ filmen "Hets", eller liknande, där rottingen kom fram regelbundet...
Det var ju långt tidigare, lagen förbjöd ju aga i skolan redan på 50-talet vad jag vet.
Jag uppfattade det enda problemet faktiskt så här efteråt, att många lärare inte ville se när mobbing förekom, de tittade åt ett annat håll och en del sa tom rakt ut att det där får ni sköta själva.. men så är det tydligen än idag..
Då när jag var i skolan tyckte jag förstås att många lektioner vad tråkiga, men faktiskt inte förrän i andra halvan av mellanstadiet och uppåt.
Så några problem med diciplin i lågstadiet såg inte jag till iaf. Och högre upp var det som sagt mest att det var tråkigt, inte att det var för betungande.
Den stora svängningen kom istället när jag kom till gymnasiet, då fick man banne mig slita hårt (4-årig teknisk), men vi hade ju iaf lite studieteknik med oss från grundskolan så de allra flesta klarade sig bra där.
Med tanke på hur lite man idag kan i nian så undrar jag hur dagens elever hade klarat den tidens gymnasieskola...
Så man fick ju göra om den också, och det kan man ju förstå, och så flyttades problemen till högskola o universitet istället...och nu är problemet ute på arbetsmarknaden...

Lycka till med er friskola! Det kan knappast bli sämre än dagens flumskola!
« Senast ändrad: 15 december 2013, 19:38:36 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35834
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Den svenska skolan
« Svar #214 skrivet: 16 december 2013, 06:46:52 »
Det var ju nästan militäriska uppställningar med påföljande inmarsch i klassrummet.
Hela upplägget var ju på något sätt att lärarna var övermänniskor, och jag skulle vilja säga att inte en enda lärare knöt an till sina elever på ett mer personligt plan.
Numer är det helt annorlunda, och jag tror det är viktigt att lärare/elever har ett mer mänskligt förhållande till varann.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9864
  • Karma +19/-4
SV: Den svenska skolan
« Svar #215 skrivet: 16 december 2013, 10:43:52 »
Jag började skolan i mitten av 1950-talet och undrar vad det är för skola Rickard beskriver. Det är ingen skola jag känner igen. Jag har inget minne av något som skulle kunna rubriceras som disciplin av militäriskt snitt. Inte heller tycker jag att min förmåga att tänka självständigt på något sätt skulle vara sämre än yngre generationers, snarare tvärtom.  Jag ser heller ingen motsättning mellan disciplin och självständigt tänkande. Det är väl snarare så att lugn och ro krävs för eftertanke. Är det hela havet stormar på lektionerna blir det inte mycket tänkt.

 
Troligen är det just detta som gör att vi får allt sämre resultat i skolan, vi har en skola som inte skapar individer som lyder blint utan tänker själva, i tester som t.ex. PISA ger det dåliga resultat, men i verkliga livet kanske det inte är så dumt ändå.
Om det nu är så att vi har en skola som skapar individer som tänker själva borde det ge bra resultat i PISA-testerna. De innebär att lösa problem som man tidigare inte har sett, något som man ofta råkar ut för i verkliga livet. Exempelvis är en del av testet läsförståelse. För personer som har lärt sig tänka borde ett utmärkt tillfälle att briljera. Det är typ av uppgift där det inte går att använda sig av ett i förväg inlärt svar utan man måste analysera texten och utifrån den finna svaret. Det går inte ens, som vad gäller matematiska problem, att lära sig generella metoder för olika typer av problem, så att när man har identifierat vilken typ av problem det är använder man den i förväg inlärda mallen. Men inte ens vad gäller läsförståelse lyckas svenska elever bra. Det enda man kunde se var att vad gällde digital läsförståelse var försämringen inte lika stor som i övriga deltester.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35834
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Den svenska skolan
« Svar #216 skrivet: 16 december 2013, 10:57:08 »
Mmm, det där med den försämrade läsförståelsen är obegripligt, men kanske kan det bero på att ungdomar idag är så oerhört oerfarna/curlade i saker som rör livet självt, så även om de förstår vad de läser så vet de inte hur de skall förklara sammanhangen, för sammanhangen är för dem helt okända?
Vi torde väl ändå vara eniga om att ungdomar aldrig har läst och skrivit mer än nu, även om det mest är på datorer och mobiler - dom gör ju knappt annat, och skulle ju aldrig fungera alls om de inte förstod vad de läste.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9864
  • Karma +19/-4
SV: Den svenska skolan
« Svar #217 skrivet: 16 december 2013, 17:19:03 »
Men om man inte kan förklara vad man har läst, har man då verkligen förstått det på ett sådant sätt att man kan utnyttja kunskapen?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Den svenska skolan
« Svar #218 skrivet: 16 december 2013, 18:35:28 »
Jag gick i skolan 20 år senare som sagt, och inte heller då fick jag ngn känsla av militäriskt trams.
Och jag har gjort lumpen till skillnad från de flesta yngre så jag kan jämföra.
Visst, vi fick ställa upp oss på led och se till att vara tysta innan vi kunde gå till matsalen t.ex., men att det skulle lett till mindre nära kontakt med vår fröken eller någon annan på skolan ,det stämmer helt enkelt inte.
Vi hade visserligen en ung fröken, nyutexad, och med en gammal barsk tant hade det kanske varit annorlunda, men generellt, det är för mig mkt klart att de där leduppställningarna, och att man var tvungen att följa vissa regler, helt klart gjorde att man blev förberedd på senare skeden i livet och på att lugna sig själv och sina tankar.
Detta kan inte ha varit ngt negativt!
Om det är detta PIE har velat komma bort ifrån så är de ju helt ute och cyklar!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad boek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 436
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Den svenska skolan
« Svar #219 skrivet: 17 december 2013, 17:46:51 »
Skillnaden mot hur det var förr och hur det är nu, är att förr så fick ungarna lära sig att veta hut och det redan i hemmet. I dag är det väl ingen som vet vad lära sig att veta hut betyder eller vad det innebär.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Inloggad lars

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 306
  • Karma +0/-0
SV: Den svenska skolan
« Svar #220 skrivet: 17 december 2013, 18:21:09 »
Att elever inte "vet hut" beror till stor del på att  skolans och föräldrarnas ansvarsområden inte är tydliga. Detta har idag tagits upp i dagens riksdagsdebatt om skolan vilket måste ses som ett friskhetstecken. Detta är en mycket betydelsefull punkt om man skall få skolan att fungera bra. När ansvarsområdena är klara kommer skolan-läraren-föräldrarna att kunna samarbeta, hjälpas åt, på ett effektivt sätt och då sker en positiv studieutveckling. Då har vi kommit en bit på väg.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1326
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Den svenska skolan
« Svar #221 skrivet: 17 december 2013, 18:23:46 »
Skillnaden mot hur det var förr och hur det är nu, är att förr så fick ungarna lära sig att veta hut och det redan i hemmet. I dag är det väl ingen som vet vad lära sig att veta hut betyder eller vad det innebär.
Troligtvis har något gått förlorat sedan vi gick i skolan?
Respekten mot våra medmänniskor respekten mot våra medmänniskors ägodelar osv...

Blir nog svårt för nuvarande utexaminerade lärarkår att sätta sig i respekt.
IOM att de troligtvis är lika söndercurlade....

Jag tror det är lite sammanblandning av orsak och verkan där. Att andelen kvinnliga lärare har ökat är nog mer en följd av att läraryrket inte längre har någon status och inte heller är bra betalt. Män tror jag är mer känsliga för det och söker sig till andra yrken.

Men det kanske kan stämma på sina håll. Jag kommer ihåg ett reportage från Malmö i DN där det stod att det förekom att just kvinnliga lärare hade disciplinproblem. Pojkarna ansåg att de inte behövde bry sig om tillsägelser från kvinnor.   

Undrar vad det kan bero på att Malmö utmärker sig  ::)

Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Den svenska skolan
« Svar #222 skrivet: 17 december 2013, 18:41:08 »
Att elever inte "vet hut" beror till stor del på att  skolans och föräldrarnas ansvarsområden inte är tydliga. Detta har idag tagits upp i dagens riksdagsdebatt om skolan vilket måste ses som ett friskhetstecken. Detta är en mycket betydelsefull punkt om man skall få skolan att fungera bra. När ansvarsområdena är klara kommer skolan-läraren-föräldrarna att kunna samarbeta, hjälpas åt, på ett effektivt sätt och då sker en positiv studieutveckling. Då har vi kommit en bit på väg.

Precis, det är ju det där "spelet" som vi ska spela upp inför barnet, att "nu gör du som fröken säger", och hon behöver inte ens nämna att annars får vi gå till rektor, för att det hela ska kännas så jobbigt att man avstår från dumheterna man började med.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad MaxPowerS

  • Master of självförsörjning
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sweden, västernorrland
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Den svenska skolan
« Svar #223 skrivet: 17 december 2013, 19:19:37 »
Tror att skolan kräver en rejäl omställning mot den nya tiden.
Ämnen som går att kolla upp i wikipedia o på nätet mm(minns hur vi på 80talet fick plugga in datum,namn på berg orter mm)borde skäras ner
Lågstadiet ska väl vara ungefär som det alltid varit, fokusera på läs,skriv,matematik gärna i samband med uteaktiviteter. Barn behöver röra på sig
Mllanstadiet ungefär som idag, inriktn på basämnen men med mer inslag av hur det går till i det verkliga livet och ökad satsning på naturvetenskap
Kanske en personlig mentor från årskurs 6 som hjälper till att guida in de små liven i verkligheten
Från 7-9 borde inriktningen ligga på fritt tänkande, naturkunskap på ett kul sätt-ja det går och ännu mer kontakt med verkligheten. Givetvis ska bild,trä,sy,musik finnas kvar även om IT växer
Fortsatt mentorverksamhet
Gymnasiet ungefär som idag, fast med fler guider som agerar bollplank
Mentorverksamhet som ger handfasta tips och råd kan minskas på gymnasiet

Sen varierar det givetvis ,vissa skolor med mycket nysvenskar kräver ju oerhört mycket mer
Föräldrarnas roll är givetvis viktig även om jag gärna ser fler mentorer som guidar på ett annat sätt. Som förälder blir det lätt att bara mata,klä på och gapa på ungarna. Försöker leka och läsa 2tim per dag må-fr med 2,5åringen o 8måningen
100kvm 1929 byggår(+30kvm 2013) norrland, 45cm vägg timrat+tilläggsiso, elit superenergifönster, dåligt isolerat tak,ingdn golvvärme,contura 556 braskamin/murstock m termoseffekt, urkopplad direkt el, vattenkraftverk 24v,Mitsubishi fh35, solvärme/el på g, nytt tak på g, låg elförbruk på ca 10300/år men hoppas sänka till 7blankt m lv ved o bättre vattenuppvärm, egen skog o mat, 2vuxna 2barn, många ledlamp, Konsumera så lite som möjligt är det nya svarta!
Vid eldning så minskar dygnsbehovet av el med 30-50%. 10300kwh baserat på noll eldning

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1326
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Den svenska skolan
« Svar #224 skrivet: 17 december 2013, 19:21:18 »
Precis, det är ju det där "spelet" som vi ska spela upp inför barnet, att "nu gör du som fröken säger", och hon behöver inte ens nämna att annars får vi gå till rektor, för att det hela ska kännas så jobbigt att man avstår från dumheterna man började med.
För att detta "spel" skall fungera så krävs ju minst att föräldrarna bryr sig.
Eller att föräldrarna ifråga ens blir kontaktade via tolk! Ofta så är det ju den skyldige " skolbarnet" som får agera tolk då föräldrarna inte behärskar Svenska.

Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!