0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Troligen är det just detta som gör att vi får allt sämre resultat i skolan, vi har en skola som inte skapar individer som lyder blint utan tänker själva, i tester som t.ex. PISA ger det dåliga resultat, men i verkliga livet kanske det inte är så dumt ändå.
Skillnaden mot hur det var förr och hur det är nu, är att förr så fick ungarna lära sig att veta hut och det redan i hemmet. I dag är det väl ingen som vet vad lära sig att veta hut betyder eller vad det innebär.
Jag tror det är lite sammanblandning av orsak och verkan där. Att andelen kvinnliga lärare har ökat är nog mer en följd av att läraryrket inte längre har någon status och inte heller är bra betalt. Män tror jag är mer känsliga för det och söker sig till andra yrken. Men det kanske kan stämma på sina håll. Jag kommer ihåg ett reportage från Malmö i DN där det stod att det förekom att just kvinnliga lärare hade disciplinproblem. Pojkarna ansåg att de inte behövde bry sig om tillsägelser från kvinnor.
Att elever inte "vet hut" beror till stor del på att skolans och föräldrarnas ansvarsområden inte är tydliga. Detta har idag tagits upp i dagens riksdagsdebatt om skolan vilket måste ses som ett friskhetstecken. Detta är en mycket betydelsefull punkt om man skall få skolan att fungera bra. När ansvarsområdena är klara kommer skolan-läraren-föräldrarna att kunna samarbeta, hjälpas åt, på ett effektivt sätt och då sker en positiv studieutveckling. Då har vi kommit en bit på väg.
Precis, det är ju det där "spelet" som vi ska spela upp inför barnet, att "nu gör du som fröken säger", och hon behöver inte ens nämna att annars får vi gå till rektor, för att det hela ska kännas så jobbigt att man avstår från dumheterna man började med.