0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Såg Jan Björklund i veckan på tv och han sa: Det är alldeles självklart att vi inte kan förvänta oss samma resultat i skolan från invandrare..
Ja, det går lära barn hur mycket som helst om man driver dem nog hårt.Den Svenska skolan har väl haft iden att man inte skall driva ungarna så hårt att de hoppar från hustaket.Å andra sidan så tycker jag att mina ungar har alldeles tillräckligt mycket läxa, och många prov, de satsar nog under perioder minst 10 timmar/vecka på läxa och att plugga inför prov.Förmodligen är det som jag tidigare sagt, väldigt stora skillnader, både regionalt och mellan olika skolor (rektorer/lärare styr).I Piteå har eleverna bra resultat, och Piteå blev utsedd till bästa Kommun av lärarfacket.Jag gissar att det går få bra resultat om man satsar på skolan, och har en bra struktur- även med nuvarande läroplan.
Om det är en man eller kvinna i dag som rektor spelar nog ingen roll. Lika. Går vi tillbaka till 70- 80-90-talet så var rektorerna mycket färgstarka personer. Förändring har kommit till försiktiga bleka rektorer som aktar sig för att ta itu med problem. Glider undan med förklaring "Inte bra för skolans rykte".Ensamma mannan har det kärvt men jag vågar inte säga att jag har sett något klart samband med problemelev-ensam -mamma. När det gäller dylika elever är det ofta någon diagnos som kan delvis förklara en del. Om sedan problemeleven växer upp i ett problemhem och ser missbruk o dyl så kommer skolan långt ner i prioritet. Det blir en annan värld som sätter värderingarna.
Kanske lite sen kommentar, men ändå, vill delge detta! När grabben född -92 skulle börja mellanstadiet, årskurs 4-6 så kom mellanstadiets och högstadiets rektor och informerade oss föräldrar inför flytten från årskurs 3 till årskurs 4. Samma rektor har hand om högstadiet årskurs 7-9. Vi var en hel del föräldrar på denna infokväll i lågstadiets matsal. Han sade en speciell sak som etsade fast sig i mitt minne, det var att skolskjutsen där bussarna stannar så finns det en bergsklack, där samlas det en hel del skolungdomar och de kan kasta ut en hel del oförskämdheter mot de vuxna som passerar, men det får man ta... Efter några sekunders tystnad så reste jag mig upp så alla skulle se vem det var som pratade, jag sade att det skall man inte ta! Rektorn undrade om jag tyckte att han var en vekling? Svarade att det har du svarat på själv just nu... fick bara medhåll från en manlig förälder till som också ställde sig upp. Guu så dålig respons av föräldrarna. Tjejerna i mellanstadieklassen sade att min grabb var snällast, han försvarade de svagaste, grabbarna i klassen fick 2st elever att byta skola pga mobbningen, skolan ringde hem till de utsatta barnens föräldrar och sade att det är bäst ni hämtar hem ärat barn nu, det börjar bli otäckt. Det är mobbarna som skal bort, inte offrena! Faan tror att det går åt helvete med skolan med denna "pedagogik". Hur länge går det innan vi får väktare på skolorna, finns väl de som vill och kan bära vapen i skolorna framöver? När de som blivit utsatta hade bytt skola så blev min son utsatt för dem, han frågade mig om råd, men jag fick inte säga nå`t till någon. Då förklarade jag att han har att välja mellan att gå till skolan med magont, rädsla, skräck för vad de andra kan hitta på under en massa år framöver, eller så tar du saken i egna händer och slår ned dom som jävlas med dig. Får vi inte hjälpa dig så är det dina alternativ... En dag när han blev utsatt så tog han antagonisten, tryckte upp han mot väggen o drog till han så blodet rann från både näsa och mun. Han fick vara ifred efter detta hela skolgången och har inte använt våld efter denna händelse! Våld kan lösa våld!
..Stor andel behöriga lärare gör att utbildningen sker på ett proffsigt sätt (Nåja, allt är ju relativt)
Elever i Stenungsund har länge legat resultatmässigt på en högre nivå än riksgenomsnittet. Vad det sjunkande resultatet beror på råder det delade meningar om.
Revisionsrapporten visar bland annat att:Andelen elever i årskurs nio i den kommunala skolan i Stenungsund som fått godkänt i kärnämnena har minskat från 97 procent 2009 till 93 procent 2012.Andelen elever i årskurs nio i hela riket som fått godkänt i kärnämnena har minskat från i snitt 88 procent 2009 till 87 procent 2012.Rapporten baseras delvis på nationella mätningar. Men också på dokument och intervjuer med skolchefer, rektorer och politiker.
surfa, spela, göra allt utom undervisning