0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Att sätta in barn i en disciplinär hackordning där de lär sig att de är mindre värda, och minsann skall lyda order är tydligen inte en taktik som ansvariga anser vara ett framgångsrecept.
Det är väl själva grunden i disciplin, att man har någon annan över sig som bestämmer, hur än korkat det kan vara.Om inte, så finns inte disciplinen där.
Jag har haft den där disciplin-diskussionen med ansvariga på skolan, och det står helt klart att ansvariga anser att vi inte behöver disciplinerade elever, utan elever som tror dom kan säga, göra och lyckas med vad som helst.Att sätta in barn i en disciplinär hackordning där de lär sig att de är mindre värda, och minsann skall lyda order är tydligen inte en taktik som ansvariga anser vara ett framgångsrecept.Jag kan på ett sätt hålla med, men samtidigt kanske man skulle differentiera klasserna mer om man går på den linjen och låta de extroverta eleverna gå i en egen klass, och de som svarar bra på disciplin gå i en egen klass, där de verkligen får tid och ro att läsa och lära sig istället för att debattera eller se hur lärarna försöker hantera de elever som inte är intresserade av att lära sig något.
Jag har hittat en "helsvensk" skola.Resulaten ser ut så här:http://siris.skolverket.se/reports/rwservlet?cmdkey=common&geo=1&report=gr9_jmftid&p_kommun_kod=1443&p_skol_kod=144300101Men hur kan vi jämföra detta med utländska skolors?
Ser lysande ut. Men kan inte jämföra; för litet underlag.