0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
Största bristen i skolan är att det är för få män som är lärare, det borde vara 50/50.
När min familj flyttade hit från Finland var mina föräldrar irriterade på hur slapp o lättvindig skolan var här. Men det var på 60-talet. Har ingen vidare koll på hur det är där borta, mer än att lönerna inte skiljer nämnvärt och att vara lärare i Finland trots det är ett yrke med status och att det är läraren som bestämmer i skolan. Här får lärare knappt skärpa rösten mot barnen. Än mindre ta i dem. Vissa lärare och rektorer jag pratat med verkar snarare ha så fullt upp med sina regelverk så de tappar fokus på varför de är där. Skolan är en av de viktigaste grundbultar ett samhället har. Det ska inte vara en testverksamhet, det ska vara stabilitet. Inte fasen har de förbättrat något sedan 94, bara skapat krångel. Jag begriper det inte, alls. Men det är väl för att jag är invandrare.
Jag trodde också skolan var bra ända tills jag av en tillfällighet bestämde mig för att följa klassen ett par heldagar, oanmält.
..En lärare måste ha full rätt att ta bort de barn som förstör för de andra. Fysiskt om så krävs. Efter det, är det faktiskt föräldrarnas problem om deras barn inte fullföljer sin undervisning. Men det är ett helt annat ämne för min del.