Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: argument för IVT 690 istället för Nibe F370  (läst 7718 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Helmut

  • Gäst
Helmut
argument för IVT 690 istället för Nibe F370
« skrivet: 11 september 2013, 17:44:01 »
Hej

Skall byta ut min gamla Nibe-panna från 1990 mot en ny frånluftsvärmepump. Enplanskåk på 160 kvadrat. Det jag kommit fram till är IVT690 eller Nibe F370. De offerter jag fått pekar i riktningen 4000 kronor billigare med IVT'n inklusive allt. När jag läser på nätet och på olika forum verkar merparten vid denna jämförelse tala för Nibe'n. Kan själv se att övervakningsmöjlighet remote skulle kunna vara ngt som äär bättre på Nibe'n, men krasst är ju inte display eller remote-kontroll ngt jag bryr mig så mycket om. Huvudsaken är effektivitet och hållbarhet i kombination med ljudnivå på pumpen.

Någon som har lite input till vad som krasst skulle kunna vara argument för IVT'n istället? Tacksam för kommentarer från någon som har mer erfarenhet kring dessa olika alternativ. Finns det mer utbyggnadsmöjligheter med endera alternativet? Exempelvis ifall vi skulle bygga ut huset eller eventuellt fudnera på att hantera en utomhusbubbelkopp via samma "system".

mvh
Helmut

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29423
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: argument för IVT 690 istället för Nibe F370
« Svar #1 skrivet: 12 september 2013, 07:54:07 »
Här är ett inlägg med ungefär liknande frågeställning.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=52952

Svaret är detsamma, speciellt om du tänker bygga ut huset.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!