Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Välja Nibe eller IVT frÃ¥nluftsvärmepanna, hjälp!  (läst 6241 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JensJonk

  • Gäst
JensJonk
Välja Nibe eller IVT frånluftsvärmepanna, hjälp!
« skrivet: 11 september 2013, 21:59:05 »
Hej
Står i beslutsångest för om jag ska välja nibe F340 eller IVT 690
Prisdiffen är för totalinstallation ca 4000 till ivt'ns fördel. Antar ekonomin i båda är snarlika för min enplansvilla på 175 kvadrat, men i övrigt-vad skulle tala för resp mot dessa alternativ. Ivt verkar ha längre garanti, medan niben verkar ha "flashigare" teknik med fjärrövervakning via appar etc (vet egentligen inte om jag har specifik nytta av detta dock trots att de är lite fräckt). Oerhört tacksam för vägledning, finns detbtill och med argument för ivt utöver garantitiden??!

Med vänlig hälsning,
jens

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29440
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Välja Nibe eller IVT frånluftsvärmepanna, hjälp!
« Svar #1 skrivet: 12 september 2013, 07:50:24 »
Jag gissar att det är en Nibe 370?
Sen har du helt rätt i att Nibes 370 har fler inställningsmöjligheter mm men i slutändan kommer båda värmepumparna spara ungefär lika lite el.
Min uppfattning är att båda kommer funka som en "elpannan med frånluftsåtervinning" snarare än en värmepump i ditt hus såvida det inte är ruskigt bra isolerat.
Jag skulle titta på Nibe 750 eller Comfortzone istället.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

JensJonk

  • Gäst
JensJonk
SV: Välja Nibe eller IVT frånluftsvärmepanna, hjälp!
« Svar #2 skrivet: 12 september 2013, 16:02:57 »
Hej och tack för svaret !! Ytterligare lite funderingar jag skulle uppskatta återkoppling på slutligen:

Har kollat på F750 från Nibe, men alla leverantörer/installatörer jag har talat med menar att den "extra" kostnaden för den jmfrt med IVT690 eller F370 kommer vara väldigt svår att räkna hem under rimlig tid - payback påstås av samtliga leverantörer jag talat med vara mer än egentlig livslängd för resp system....bor i södra sverige o har förbrukning historiskt kring 17-18000 kwh

Så min egentliga fundering är kring att gå på någon av IVT eller NIbe's "mindre" modeller....(och ifall det blir utbyggnad vilket jag inte vet 100% isåfall gå på en bostad klösning med tillägg av luft/vatten system vilket jag blivit informerad om kan vara en möjlig väg för att isåfall slippa ersätta hela pannan) Rätt eller fel? problemet är att jag inte helt vet om det kommerbli utbyggnad i nuläget.

SÅ, där jag står i nuläget väger det åt IVT690 - finns det till och med något positivt argument du ser för detta jämfört med 370:n? Eller anser du att 370 är ett självklart val där eller är det likgiltigt vilken man väljer rent funktionsmässigt och besparingsmässigt ?

//Jens

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29440
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Välja Nibe eller IVT frånluftsvärmepanna, hjälp!
« Svar #3 skrivet: 12 september 2013, 19:39:39 »
Om förbrukningen är inklusive hushållsel så OK, det är kanske för lite för att motivera en större värmepump.
Jag skulle nog gå på IVT 690 och ev komplettera med en billig luft/luft värmepump.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

JensJonk

  • Gäst
JensJonk
SV: Välja Nibe eller IVT frånluftsvärmepanna, hjälp!
« Svar #4 skrivet: 12 september 2013, 21:52:28 »
Ok, återigen tack för snabbt svar.

En sista fråga bara för min förståelse:
Menar du att som betydligt mer sakkunnig än mig själv, att du hade valt IVT 690'n före Nibe's motsvarande (370) då alltså. Om så är fallet - vilket hade varit ditt huvudsakliga argument för IVT'n framför Nibe'n?

//Jens


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29440
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Välja Nibe eller IVT frånluftsvärmepanna, hjälp!
« Svar #5 skrivet: 13 september 2013, 07:14:26 »
Om man t ex har blandning av golvvärme/radiatorer och ska ha en styrd shunt till grejerna eller liknande så kan det vara en fördel med Nibe 370, annars är det mer för den knappglade, nån större besparing ger det normalt inte.
Så med en prisskillnad på 4000 kr så väger det över till IVT 690.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!