Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: VVS montörerna försätter visa sin inkompetens  (läst 19469 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7678
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: VVS montörerna försätter visa sin inkompetens
« Svar #15 skrivet: 08 september 2013, 08:37:40 »
Är det inte ett försök att hålla igång "hantverkardrevet" Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: VVS montörerna försätter visa sin inkompetens
« Svar #16 skrivet: 08 september 2013, 08:52:27 »
Är väl i och för sig företagen som tar fram lösningarna och plasten till relining som bör bära skulden och inte den som utför arbetet.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: VVS montörerna försätter visa sin inkompetens
« Svar #17 skrivet: 08 september 2013, 11:05:57 »
OjdÃ¥.  Jag verkar ha retat upp nÃ¥gra vvs montörer här.

Vet inte vad det spelar för roll  vad man jobbar med? Men jag städar. Är det inte tillräckligt bra för att posta information här?. Information som kan gagna konsumenter.

Dessa firmor innehar säkervatten och är då vvs firmor. Eller har jag fel där?

Hmm, det är bara cc som har kommenterat och är vvsare. Han verkar inte särkilt uppretad heller. Vi andra belyser endast din inkompetens som inte vet skillnaden på yrkeskår och lyckosökare (i dom flesta yrkeskårer finns det även dom sistnämda).
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
SV: VVS montörerna försätter visa sin inkompetens
« Svar #18 skrivet: 08 september 2013, 20:11:50 »
Det är väl inte helt ovanligt att vv företag håller på med relining i alla fall av avlopp men det är knappast montörens fel att produkten är giftig.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: VVS montörerna försätter visa sin inkompetens
« Svar #19 skrivet: 08 september 2013, 20:44:02 »
Mig veterligen har inget rörföretag någon avd för relining av avlopp.
Det är trixit som fan rent ut sagt att sätta strumpor . grenrörsöppningar som måste göras med special cutters
ett anlägg kostar  multum att anskaffa, sen tillkommer cutter/stor kompressor(dieseldriven) och fräsutrustning rörinspektionskamrer (man bör ha 3 olika ) bara en kula som dom kan skjuta ca 50 meter foder ur kostar närmare 100 tkr.


Misslyckas man  :'( är det took dyrt svÃ¥rt att rätta till. Att utföra detta hantverk kräver spetskompetens av utövarna .
ingenting en röris bara börjar med .
jag har sett massor med relining . I sthlm finns 3 firmor som jag tycker tillhör toppklass. ( deras personal är deras spetskompetens)
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
SV: VVS montörerna försätter visa sin inkompetens
« Svar #20 skrivet: 08 september 2013, 20:57:15 »
Comfort har i alla fall en avdelning som utför relining av avlopp i Hudiksvall men det kanske är ovanligt  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: VVS montörerna försätter visa sin inkompetens
« Svar #21 skrivet: 08 september 2013, 21:03:48 »
Ja det är inget jag hört om tidigare..
är dom kompletta har dom fått satsa massor med pengar för att starta upp en sån avd,
tuffa grabbar som vågar satsa..
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: VVS montörerna försätter visa sin inkompetens
« Svar #22 skrivet: 01 oktober 2013, 21:12:14 »
I Norge är relining inte godkänt som renoveringsmetod. Iofs är ju det i Norge. Men dom har Ã¥tminstone ingen stadsskuld, sÃ¥ helt pantade kan dom  ju inte vara.  tummenupp.
Nä det är väl klart som fan att relining inte kan jämföras med en vvs installation som en vvs installatör utför. Prova att diskutera systemuppbyggnad med en från Titania exempelvis. Förutsatt att du kan Polska förstås. Att dom har Säkert Vattenintyg visar bara seriositeten på branchorganisationen som tillåter Icke yrkeskunniga att ta certifikat i ett yrke som VVS. Har hört om kurser som drivits med polsk tolk till och med. Frågan blir då. Hur fan läser dom en svensk monteringsanvisning exempelvis. Har själv varit auktoriserad i 7 år nu, men börjar fanimej tröttna på det dravvlet. Verkar mest vara en affärside som försäkringsbolagen drivit fram för att slippa betala ut för skadorna. Premien märks ingen skillnad på åtminstone. Man kräver intyg på allt som görs. Om man missar att pressa en koppling kan det sluta med att man får betala hela skiten. Har man en "slarver " anställd kan man drivas i konkurs. Varför då ha försäkring? Nu spårade ämnet ur lite, men jag blir så j-a irriterad.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Bale

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VVS montörerna försätter visa sin inkompetens
« Svar #23 skrivet: 01 oktober 2013, 21:31:43 »
Om inte vi konsumenter kan lita på ett bransch certifierat företag. Vad skall vi då lita på?
Jag förmodar att ni alla har gått dessa certifieringar.
Som jag ser det så är man en rörfirma om man har säkervatten för inte faan har läkare säkervatten. Inte heller målare.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: VVS montörerna försätter visa sin inkompetens
« Svar #24 skrivet: 01 oktober 2013, 22:33:57 »
Tyvärr är det sÃ¥ att vara innehavare av ett Säkert Vattencertifikat säger Ingenting om vilken yrkeskunskap du besitter. Man behöver inte vara utbildad vvs installatör för att gÃ¥ kursen. Det kan verka konstigt, men sÃ¥ är det. Tyvärr. Det är idiotiskt. Men sÃ¥ är det. Du behöver inte visa nÃ¥got yrkesbevis eller nÃ¥gonting när du gÃ¥r kursen. Ända kravet är att företaget du jobbar pÃ¥ är Branschanslutet inom Säkert vatten. Ända kravet pÃ¥ företaget är att företaget skriver en avsiktsförklaring att man förbinder sig att följa branschorganisationens regelverk. Vilket är i princip som BBR med lite stramare tyglar. Mao. behöver inte veta ett skit om hur exempelvis ett värmesystem fungerar, behöver in veta ett skit om hur en panna eller en värmepump fungerar. Inte ens hur ett avloppsystem fungerar. Bara veta vad som krävs för att intyga att man gjort installationen vattenskadesäker. Det är allt. Du kan vara anställd som städare, kontorist eller vad fan som helst. Det finns exempelvis massor av vvs ingenjörer som är innehavare av certifikat. Flera som Aldrig har dragit 1 meter rör i hela sitt yrkesverksamma liv. Hur övertygande är det??  Men ring pÃ¥ relining du Bale. Det är ditt val. För mig är det som att sätta regummeringar pÃ¥ en Ferrari.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: VVS montörerna försätter visa sin inkompetens
« Svar #25 skrivet: 02 oktober 2013, 00:01:44 »
Har aldrig hört talas om att man packar in skiten i plastik padding, verkar ju helsjukt.
Att TS reagerade som han gjort kan jag förstå, jag hade nog tänkt i samma banor, då jag inget visste, men nu vet han, och jag med. Det possitiva är vad det leder till. Konstigt att man kan ha cert för säkert vatten och fixa så att det blir osäkert vatten. Borde inte metoden testats först så den var säker, för det kan den väl aldrig bli för kranvatten om man tänker på alla fickor som någon gång måste uppstå, nepperligen legionellasäkert.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: VVS montörerna försätter visa sin inkompetens
« Svar #26 skrivet: 02 oktober 2013, 08:18:46 »
Jag vill inte pÃ¥stÃ¥ att det leder till "osäkert Vatten". Säkert vattenintygen intygar att du utfört Ditt arbete enligt säkert vatten. Är det omöjligt exempelvis pga befintliga förutsättningar (vilket det ofta är) skall en avvikelse skrivas och godkännas av beställaren. Avvikelsen leder till att beställaren tar pÃ¥ sig ansvaret för det som avviker. Kontentan blir det att skulle nÃ¥gonting uppstÃ¥ av montörens slarv som inte skrivit avvikelse, eller pga avvikelsen sÃ¥ slipper försäkringsbolaget stÃ¥ för skadan i bägge fallen. Fiffigt va. Lurar i folk att det garanterar säkerhet och försäkringsbolaget gnuggar händerna hela vägen till banken  tummenupp.
När jag startade min bana tecknade man försäkring för att täcka om man skulle strula till det. Ingen normalt funtad yrkesman Vill ställa till med skador, men skit Kan hända. Särskilt sedan mobiltelefonen kom in i bilden och distraherar. Det är skitlätt att missa att pressa en koppling exempelvis. Nu vill man att en pressning skall vara identifierbar bara för att kunna härleda till vem som bär skulden. Allt för att sätta dit någon stackare som blev uppringd av någon säljarjävel eller nått.
Det skulle vara kul om det finns fler kommentarer i detta ämne. Inser att jag kanske är ute på hal is, men det vore kul att få igång en diskussion i ett ämne som jag anser håller på att spåra ur nämligen det med "Säkert Vatten" certifiering och vad det står för. Vad leder det till? Vem gagnar det? Å framför allt, Vem tjänar Pengar på det?
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: VVS montörerna försätter visa sin inkompetens
« Svar #27 skrivet: 02 oktober 2013, 08:41:26 »
Ingen normalt funtad yrkesman Vill ställa till med skador, men skit Kan hända. Särskilt sedan mobiltelefonen kom in i bilden och distraherar. - - - Allt för att sätta dit någon stackare som blev uppringd av någon säljarjävel eller nått.

Varför stänger inte arbetande yrkesmän av ljudet på sin mobiltelefon när de är upptagna av att arbeta? Varför måste de alltid ta alla samtal? Om de är rädda att förlora uppdrag så kan jag tipsa om att det finns både inbyggda, automatiska telefonsvarare i nästan alla telefonabonnemang (brukar kallas "mobilsvar"), och det är ganska billigt att anlita telefonisttjänster som funkar som om man hade en egen telefonväxel. Då blir man inte störd.
Ett annat tips är att ha två mobiltelefoner: en som har offentligt nummer på jobbets websidor och en privat som ingen annan än familjen, dagis, skola, osv får numret till. Då kan man bli nådd om barnen blivit sjuka, men inga säljare kan störa när man jobbar.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: VVS montörerna försätter visa sin inkompetens
« Svar #28 skrivet: 02 oktober 2013, 08:47:20 »
Visst är det så. Men få alla dina anställda att inse det. Vet inte om du har med ungdomar att göra, men dom släpper fan inte en telefon ur sikte. Nu menade jag inte att det var det ända skälet naturligtvis. Problemet kvarstår att fel kan inträffa och läckor kan uppstå.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: VVS montörerna försätter visa sin inkompetens
« Svar #29 skrivet: 02 oktober 2013, 09:23:47 »
Problemet kvarstår att fel kan inträffa och läckor kan uppstå.

Jag är inte riktigt med på dina funderingar, vem menar du skall stå för smällen vid ett läckage i en felmonterad koppling tex?
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 318
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!