Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: VVS montörerna försätter visa sin inkompetens  (läst 19468 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: VVS montörerna försätter visa sin inkompetens
« Svar #60 skrivet: 03 oktober 2013, 21:43:55 »
 hahaha! hahaha!
Bale jag tror du är ett riktigt eget original
ha nu en bra kväll .. med smicker som ditt kommer man ingenstans
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: VVS montörerna försätter visa sin inkompetens
« Svar #61 skrivet: 04 oktober 2013, 05:40:44 »
Bale har ju rätt i sak, det har bevisats tusentals gånger att det finns folk i branschen som är antingen okunniga, oengagerade eller direkt kriminella när det gäller både installation, felsökning och reparationer.
Som andra sagt i denna tråd kan det finnas många anledningar till detta, och en av dem är naturligtvis att en VVS-are inte är någon styr och reglertekniker, vilket gör att många av dem famlar i blindo när det kommer till felsökning av en modern VVS-anläggning som t.ex. en värmepump.
Skall man vara riktigt ärlig så vore det nog bättre att en utbildad telereparatör, systemtekniker, elektriker eller industrielektriker skötte felsökningen.
Som regel finns ju felen, de allvarligare som gör att anläggningen inte fungerar, inte i VVS-delen utan i någon av kringsystemen.
Och de gånger felen finns att hitta i VVS-delen så kan de flesta som kan felsökning detektera dem, de enda fel som kan vara lite mer krångliga, egentligen, är de felen som finns att hitta i själva kylprocessen, och inte heller där är en VVS:are rätt man att utföra felsökning och åtgärd - och det är troligen en av anledningarna till det relativt stora antal kompressorbyten vi ser, då de ofta inte behöver kylteknisk kompetens, man byter hela modulen.

När det kommer till regelverk, certifieringar och ackrediteringar så tycker jag att vi har alldeles tillräckligt av dessa, att kräva mer av detta kommer bara göra branschen ännu mindre konkurrensutsatt, vilket i sin tur gör att fler "dåliga" aktörer kan fortsätta utan att bli utkonkurrerade.

Att man erkänner/lyfter fram uppenbar inkompetens i en tråd som denna betyder inte att det inte finns duktiga VVS:are och kyltekniker, för det gör det självklart.
Problemen som gör att många som arbetar i branschen är dock uppenbara och de är de jag räknar upp ovan.
Min egen son går för närvarande VVS-utbildningen, och utifrån vad jag sett så verkar den fortfarande vara kvar på en nivå där svetsning, gängning och rördragning står för lejonparten av utbildningen, då det istället borde satsas betydligt mer tid på att lära sig läsa/förstå ritningar, elteknik, styr/regler/automationsteknik.
Eller egentligen, en VVS-utbildning idag borde ge eleverna elbehörighet, behörighet som kyltekniker, och säker vatten.
Resten kan dom lära sig på praktik och under sin lärlingstid.
« Senast ändrad: 04 oktober 2013, 05:48:39 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7678
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: VVS montörerna försätter visa sin inkompetens
« Svar #62 skrivet: 04 oktober 2013, 08:40:57 »
Man får väl även ta med i "beräkningarna" att just VP är nått som rörmockarna sysslar med relativt sällan om man ser till deras arbetsuppgifter i stort. Så att dom ibland saknar visst kunnande är inte så konstigt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: VVS montörerna försätter visa sin inkompetens
« Svar #63 skrivet: 04 oktober 2013, 08:58:00 »
Kan så vara, men när vi talar om de jobb dom utför i egnahem borde en rätt stor andel av dem röra just värmepumpar.
Och ser man på den kommersiella sektorn så blir VVS-biten allt mer tekniskt avancerad, men visst, jag förstår att det behöver dras rör, läggas avlopp och hängas radiatorer också.
Utbildningen är dock samma för alla.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3904
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: VVS montörerna försätter visa sin inkompetens
« Svar #64 skrivet: 04 oktober 2013, 09:17:06 »
Tråden handlade usprungligen om relining med giftigt material.

Trådförfattaren har väl inte inte visat att giftigt material användes........i fastigheten som han bebor........eller?

Dessutom använder.. företaget som han pekar ut....inget giftigt material....enl. dess egen uppgift.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: VVS montörerna försätter visa sin inkompetens
« Svar #65 skrivet: 04 oktober 2013, 12:48:05 »
Kan nog stämma.
Däremot kan jag hålla med cocacola i en sak, att hålla på med relaining känns inte seriöst annat än i så fall i avlopp, eller på ställen där det blir ohemult dyrt att dra nya ledningar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: VVS montörerna försätter visa sin inkompetens
« Svar #66 skrivet: 04 oktober 2013, 19:42:30 »
Alltså dom här påhoppen mot den yrkesgrupp jag representerar tycker jag är grymt tråkig .
den strider bla mot dom egna uppsatta regler som finns betonade.


3 Vett & etikett

3.1 Uppträd vårdat & trevligt
Ett vårdat språk och trevligt uppträdande ökar dina chanser att få svar och bli vänligt bemött. På grund av detta så ser vi helst inga inlägg som innehåller svordomar, könsord och liknande eller som är allmänt otrevliga, spydiga eller sarkastiska i sin utformning.

3.2 Insinuationer eller påhopp accepteras inte
Personangrepp, förolämpningar, nedsättande kommentarer, kränkningar, hets mot folkgrupp, kritiserande av hela samhälls-/yrkesgrupper och andra typer av påhopp är naturligtvis inte tillåtet, varken i form av kommentarer eller bilder. Detta gäller särskilt (men inte enbart) anspelningar på kön, ras, religion, religiösa åsikter, nationellt eller etniskt ursprung, bildningsgrad, sexuell läggning, funktionshinder eller utvecklingsstörning. Regeln gäller oavsett vilken benämning eller omskrivning som används och oavsett om det levereras direkt eller som en kränkande antydan, förtäckt beskyllning, undermening, pik, lustighet eller citat.

3.3 Respektera varandra
Uttalanden som är eller som bär tydliga tecken av att vara avsedda att genera, förolämpa, håna, göra sig lustig över eller förlöjliga andra personer eller grupper (vilket naturligtvis inkluderar deras åsikter, uttalanden, produktval, problem mm.) är inte tillåtna. Regeln gäller oavsett vilken benämning eller omskrivning som används och oavsett om det levereras direkt eller som en kränkande antydan, förtäckt beskyllning, undermening, pik, lustighet eller citat.

Det är lustigt Rickard att du skriver att en styr gubbe eller industri elektriker skulle ta över värmepumparna  Sc:,h Sc:,h
Jag har helt andra erfarenheter, jag som vvsare får väääldigt ofta peka med hela handen när tex en fastighets anläggning ska byggas
.
En Riktig röris är läskunnig och har en inlärningsförmÃ¥ga han med. Om det är mitt pekfinger pÃ¥ knapparna eller en styr /el har som ingen betydelse.  SÃ¥ när det gäller kurvjusteringar intergral  hysteres mm ska den som är ansvarig för installationen ha en genomgÃ¥ng med fastighetsägaren . Kan han sen räkna Vet han! hur anläggningen kommer att gÃ¥ innan den startas upp.
Tro och hoppas rekomendationer / installationer  hÃ¥ller en riktig röris inte pÃ¥ med. flöden /kv värden termiska avspeglingsytor är beräknade och flöden inställda.. 
En tångampere mätare klarar vi också av att hantera . lika så en vanlig elprovare.
Vi gör egna normflödes beräkningar gällande vatten och avlopp ,
Hela stadsgas biten faller på oss vvsare.
Många av oss är licens svetsare svart och rostfritt , Gas Pinne och Tig
Hela regelverket för infiltrationer gällande avlopp / minireningsverk
dimensionera pumpar för eget vatten och normflödes dim rör för byar och halva samhällen
allt som finns inom värme . allt från värmeverk kulvert jobb el pannor
mm mm mm mm  mm mm mm
sen kallar ni oss för inkompetenta Sc:,h . Jag tror Faktiskt fÃ¥ förstÃ¥r vad som ska rymmas i huvudet pÃ¥ en röris och dom krav som finns pÃ¥ den där skitiga Hantverkaren  .
Sen är det Precis som i alla Branscher och yrkeskategorier  Alla ica handlare fuska inte med köttfärsen. Alla städare fuskar inte, Alla elektriker förstÃ¥r inte en värmepumps styr system , senaste felet som jag hitta efter en elektriker. 5*2,5m2 kabel till en 16 kw värmepump med 9 kw i elpatroner ..  ::)  Det blev avbitarn där och ett samtal. 6 timmar senare satt en 5*6m2 .
Ett fel är begånget. jag skriker inte om att hela den yrkes kategorin är inkompetent för det. Det är /vore fruktansvärt oförskämt av mig som medmänniska att döma Mäniskor Jag aldrig i hela mitt liv träffat, (förstår faktiskt inte hur ni tänker)


Vilken ton ska gälla i forumet?
Regelverket eller är det fritt fram?
cocacola

Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VVS montörerna försätter visa sin inkompetens
« Svar #67 skrivet: 04 oktober 2013, 20:46:01 »
VVS montörerna försätter visa sin inkompetens,här är det som vanligt intet ont anande kunder som till och med blir förgiftade.

http://www.expressen.se/halsa/varningen-giftigt-amne-i-kranvattnet/

Det verkar inte finnas någon som helst kvalitetssäkring i den branschen. dontknow
Ja det var ett påhopp som heter duga på en hel branschkår.
Jag gillar inte att generalisera, det finns bra bilmeckar och det finns dåliga.
Att säga att ALLA är dåliga p.g.a. att en har missat servicen på frågans bil visar snarare på min inkompetens som drar alla över en kam.
Detta påminner mig om den plastbaserade färgen som användes under början av 90-talet, den som fick fukten att röta till plankorna.
Inte fan är det fel på målarkåren för att tillverkarna producerade denna färg ? Vetskapen om färgens egenskaper kom ju med tiden, dessutom så har vi ju myndigheter i detta land som skall säkerställa produkterna genom diverse normer.
I artikeln så talas det om relining som gjordes under 2007 och framåt.
Hur många hade hört talas om Bisfenol vid den tiden ?
Bisfenolet finns ju även i nappflaskor, cd skivor, o dyligt.
Då måste ju alla stereosäljare och försäljare av nappflaskor vara helt inkompetenta enligt samma resonemang ?
Relining brukar dessutom utföras på avloppsrör om jag inte missminner mig ? Hur kom det sig att vi talar om förgiftningsrisk ?
SJÄLVKLART så skall vi inte utsättas för gifter men inte fysiken anser jag varenda mamma i världen vara inkompetent för att hon stoppade en bisfenolnapp i sitt barns mun!!!!
Nej, denna typ av påhopp passar sig inte in på ett seriöst forum som detta.

Med vänlig hälsning
Daikin

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
SV: VVS montörerna försätter visa sin inkompetens
« Svar #68 skrivet: 04 oktober 2013, 20:49:33 »
Är det inte samma färg som finns att köpa i dag med den skillnaden att i dag grundar man med en olje färg  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7678
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: VVS montörerna försätter visa sin inkompetens
« Svar #69 skrivet: 04 oktober 2013, 21:01:16 »
Plastfärgen fungerar mycket OM man gör rätt, och som smurfen skriver handlar det om grundmålningen som i många fall blev fel.
Inte minst hos dom många GDSare som i "alla fall kunde måla huset" när dom byggde.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 297
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!