0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Och det var?
HKJ:Man kan verkligen fråga sig varför man inte kör på propan mer än man gör då den verka vinna COP-kriget med marginal samt att den arbetar svalt på hetgassidan vilket stressar kompressorn mindre.R1270 verkar vara en god ersättare till R22 rent COP-mässigt i den testade maskinen och man får lite högre kapacitet. tittar man på köldmediernas teoretiska COP så borde COP för R1270 och R290 vara något lägre än R22 vid körning utan suggasvärmeväxlare med kondensat då R22 är svårslagen COP-mässigt räknat teoretiskt, så det är andra implementeringsmässiga faktorer till HC:s som spelar med här.---50% R1270 (propen) och 50% R170 (etan) ger en blandning med ganska mycket mer tryck och lite större glide än min nämnda 20% R170 / 80% R1270 samt kritiska temperaturen är nere på 62 grader - så nej, 50%/50% blandning är inte lämplig för en orörd R410A-kompressor då dels arbetrycket generellt är högre vilket kan ifrågasättas när det gäller dimmensionering och säkerhet samt att stypdon lär får bytas.Det är ingen fördel i en kompressor att tycket ökar då det ger att mer köldmedier läcker internt i kompressorn då redan vid R410A-kompressorer handlar om 9-10% av pumpad volym läcker tillbaka till lågtrycksidan under kompression i form av läckor i mekanisk spel mellan kompressordelarna (rotary-kompressor och 10 µm spel mellan vingen och roterande kolven - och bekräftas med fysiska prov. enligt mitsubishi om jag minns rätt) 'min' 20%/80% blandning ligger helt inom R410A tryckområde och bör kunna justeras på befintliga expansionsventilen medans kapillär så kommer de troligen vara en smula för korta för att fungera bra över den tänkta temperaturområdet. detta beror på att HC har lägre viskositet och bättre flödesegenskaper (och även värmeledande egenskaper vilket gör att värmeledningen i värmeväxlare/kondensor/evaporator är något bättre) .
Mitsubishi Electric , Panasonic och Hitachi har modeller med R32 om det var fler märken du hoppas kommer."testvinnare" finns det gott om när man läser produktblad !!
Har inte kollat om det är något "extra" på dom andra märkena och deras modeller men den som är nyfiken kan googla lite.Troligen är dom flesta "vanliga" luft/luft värmepumpar och jag hoppas någon kommer med en innerdel som är 25cm hög, någon meter bred och gärna 20cm på djupet med bra prestanda och riktigt bra ljudnivåer på mer normala luftflöden än att bara ha lågt på absolut lägsta fläkthastighet Mycket grejer på Ururu som jag antar att det är det som gör att innerdelen blir så stor (djup) och det kan nog vara en avgörande faktor hos många kunder då jag märker att utseende spelar stor roll då många vill att den ska "smälta in" så mycket som möjligt.Vilken typ av självrengörande filter har Ururu ?Den borde väl dyka upp på Energimyndighetens testsida snart ?
Tomas, det är så att i framtiden så kommer de flesta maskiner att levereras enligt den japanska "standarden" 8-900 *300 mmLägre modeller än så blir svårt att hitta.Rengöringen är självuppsamlande, tänk en kombination Nocria/XE-EKETest på SP är inte att utesluta men vi har nog andra maskiner med större prioritet vi vill få in i testrummen.Däremot så kommer den till 99 % att testas.MvhDaikin