0 medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.
Hallål,Hur är era pumpar är placerade? Står det under tak eller ute i det fria? Anledningen är att jag inte observerat motsvarande problem som ni har - trots att jag har program 050224. Min VP står lite skyddat under ett takutskott. Finns det några andra betingelser som verkar vara gemensamma för när påisning sker? Är det vid kallt väder, fuktigt väder....Efter lite kontakter med Ahlsell tror jag att alla VP har samma mjukvarufel - men det visar sig uppenbarligen inte på alla - varför?Som en notis, min VP har oxå de nedersta slingorna opåverkade av frost etc.Kaj, jag undrar om du verkligen har rätt när du säger att den skall gå i 65 läge för mest effektiv drift. Såvitt jag kunnat förstå är skillnaden i huvudsak att man sänker hastigheten på laddpumpen för att få högre uttemp. Om det hade varit så är jag övertygad om att Ahlsell hade angivit COP vid 65 graders drift. Bullo, om din pump går i 65 graders läge och effektbehovet i huset är större än 4,5kW så kommer ju inte nederdelen av tanken att värmas upp i någon nämnvärd utsträckning - det vattnet går ju upp i topppen på pannan.
Hej maxfil hade samma problem med min Co2 konstaterade att utegivaren vp var igen isad fick avrosta hella vpn genom att tabort plåten framför fläkten så man komm åt förångaren på in sidan isade av hella förångaren totalt så det inte fanns en is bit kvar finns inte ett avfrostnings program som kan ta dän den här is bildningen. När all is var borta tog jag bort utegivaren från sitt fäste på förångaren och hängde den löst en bit i från förångaren kolla bilden!Inte en miss i avfrostningarna sedan dess ! isa av ute givaren också i min var det som en homogen isbit detta var troligen felet efter som temp diffen mellan utegivare vp och komp temp är en av faktorena till att starta avfrostningen eftersom utegivaren vp var igen isad efter blöt snö och förångarens minus temp var ju inte temp difen så stor att det var dags att avfrosta. Troligen är kåpan till utegivaren inte så bra utformad eftersom den blöt snö som kom kan frysa fast på den. b00k
Har inga problem med igenisning på min VP,har dock bara haft ner till -7 grader,får bara lite lätt rimfrost på den,avfrostningen går igång ungefär var fjärde timma.Har programvara från 050517.Mvh Fredde...