0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: Grover skrivet 18 december 2005, 22:02:40Hej!Som relativt ny Sanyo CO2 ägare (sedan 24/10) har jag följt denna tråd med stort intresse. Det är trist att höra om problemen med pumpen men jag måste säga att jag inte känner igen dom själv.UTETEMP -7 CTANKTEMP (65) 37 CRADTEMP (45) 44 CELPANNA (55) 57 CSTRÖM (20) 15ASHUNTVENTIL OLADDPUMP 19 %VP VATTEN IN 38 CVP VATTEN UT 69 CKOMPR TEMP 99 CUTE TEMP -9 CFÖRDRÖJ EL EJ AKTIV Enligt samma meny är programdatumet 050517. Tack förresten PerJ angående tipset med 1/3 steg på cirkulationspumpen.Eftersom det fungerar hos dig har du sett hur av frostningen går till och hur ofta den kommer..?Blir det som jag beskrev att värmeflödet går baklänges?Tips till de som har problem justera flöde enligt vad Grover har gjort, så gör det nog VP effektivare.(minska flöde till lägsta möjligt).
Hej!Som relativt ny Sanyo CO2 ägare (sedan 24/10) har jag följt denna tråd med stort intresse. Det är trist att höra om problemen med pumpen men jag måste säga att jag inte känner igen dom själv.UTETEMP -7 CTANKTEMP (65) 37 CRADTEMP (45) 44 CELPANNA (55) 57 CSTRÖM (20) 15ASHUNTVENTIL OLADDPUMP 19 %VP VATTEN IN 38 CVP VATTEN UT 69 CKOMPR TEMP 99 CUTE TEMP -9 CFÖRDRÖJ EL EJ AKTIV Enligt samma meny är programdatumet 050517. Tack förresten PerJ angående tipset med 1/3 steg på cirkulationspumpen.
Hej Bullo !!Det sitter en på framsidan på pannan under den nedersta täckplåten,den är bara att lyfta lite uppåt och haka av.Jag hittade den först själv idag!!!
Hallå,Liksom Grovers verkar min CO2 funka bra, men man vet ju aldrig. Innan installationen hade jag en elförbrukning på ca 30000kWh/år (ink. HH) och min kalkyl antydde en besparing om ca 13000kWh/år. I kalkylen var snittförbrukningen (ink. HH) i december 80-85kWh, vilket verkar hålla mot faktiskt utfall. För de som baserar sin förväntade besparing på Ahlsells reklam skall man vara medveten om att den räknar på 30000kWh värme+VV, dvs utan HH. Jag är lite osäker på pumpens olika lägen (om man kan kalla det det). I det en läget kör man fram temperaturer som ligger strax över framledningsbehovet (typ 40 grader), men var 4e start kör man upp till 65 grader. Jag har uppmätt strömförbrukningen vid 30 grader in och 50 grader ut till runt 10A (för VP). Däremot vid 35 in 65 ut så har jag sett strömförbrukning uppemot 13A. Båda dessa var vid ca -6 grader. Frågan är om VP alltid lämnar 4,5kW för i så fall är läget med 65 grader ut inte särskilt bra (ur COP synpunkt). Jag har observerat från tid till annan att pumpen "fastnar" i 65 graders läget eftersom den aldrig kommer upp till den temperaturen då det är kallt ute. Frågan är om det är bra eller inte. Svaret på den frågan tror jag beror av om pumpens värmeeffekt ökar vid 35-65 läget jämfört med 30-50. Har någon en ide på hur man på ett smidigt sätt kan mäta värmeeffekten som VP avger?För info. uppvärmd yta ca 200kvm i stockholm.