0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Hej !!!Det dom glömde att säga att det skulle vara en minskning på uppvärmningskostnaden och inte den totala elförbrukningen.Bullo har din förbrukning minskat något sedan du säkrade upp?Jag själv fick en minskning när jag säkrade upp från 16A till 20A, har även börjat att flytta lite på anlutningar till diskmaskin och torktumlare som kräver en hel del när de körs. Så att det ej blir någon reducerad El (vilket innebär högre förbrukning).
Hallå,Jag tycker att min pump funkar bra och, ja, jag tror på en säkning med ca. 50% på årsbasis. (Om man inte har för stor förbrukning initialt förstås, men strax under 30000kWh ink. HH bör funka.). Förutsättningen för min beräkning. Stockholmsområdet. maxbehov ca 9kW, årlig tidigare förbr. ca 29000kWh. Uppvärmning antaget till 24000kWh.sept-nov = 800 + 1300 + 1600 = 3700 kWhdec. = 1400 Summa besparing = 12600kWhUppvärmningsbehovet var 24000kWh intialt och besparing beräknad till 12600kWh, dvs. en reducering av elförbrukningen för värme+vv med ca 50%. Det finns då lite höjd i kalkylen för eventuella felkällor, tex avisning.
Bullo,Hur långt ut böjde dom er givare, ca 1 cm ut från luftbatteriet i nederkant?Jag tror nog att din besparing hamnar ungefär runt 50% av värme+vv. Kanske något under 50 eftersom din förbrukning var rätt hög från början. Ska bli intressant när vi kan göra utvärderingar av våra olika system efter februari och se hur de har fungerat under kallperioden!
Angående buller problem med sanyo co 2 utomhusdel. Vi har haft problem sedan slutet på november månad egentligen sedan det blev kallare. Min installatör var här efter en del hot och klagan. Det konstaterades att en del av bullret fortplantades i väggen. Våran pump satt med original väggkonsoll i en murad vägg med puts utanpå. Jag har konstaterat att pumpen tystnade något när den lossades från väggen. Samt när snön kom tystnade pumpen något.Jag har själv mätt bullret både med snö och utan snö. Jag konstaterade att ljudet ökade nästan 10 dB när det inte var någon snö. Min granne har klagat väldeliga på detta buller. Jag har mätt bullret till 1 m ut från pumpen 60 dB . 4 m från pumpen 50 dB vid tomtgräns. Vid grannens husvägg ca 10 m från pumpen 45 dB detta är mätt utan snö.Detta är alldeles för mycket .Har klagat både hos ahlsell och installatören.Ha ej fått några besked vad som kan göras.Till saken hör att pumpen är utbytt detta hjälpte ej mot bullret.För utom detta funkar pumpen bra.