Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Jordvärme och flisanläggning?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Jordvärme och flisanläggning? (läst 5129 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
MoBo
Nybörjare
Antal inlägg: 3
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
MoBo
«
skrivet:
23 augusti 2013, 09:00:13 »
Citera
Hej
Jag skulle behöva lite hjälp med hur jag ska koppla ihop mina system.
Idag ser det ut som så, att flisanläggningen (65kw + ACC 1500l) som är ute i ladugården värmer en verkstad på ca 200kvm via kulvert samt ett mindre garage, sen har jag kulvert till bostaden där värmen tas ut via värmeväxlare.
För uppvärmning i bostaden (270kvm) samt varmvatten har jag jordvärme med NIBE F1115 samt en Nibe VPA 300/200, där värmeväxlaren från flisanläggningen är kopplad som tillskottsvärme.
Från Oktober till Mars kör jag bara flis (pumpen går för vv).
Jag skulle vilja kunna värma även varmvattnet med flisanläggningen,
Men hur skulle ni som är mer insatta koppla ihop dessa system?
Loggat
Churchill
Expert på värmepump
Stad/land: Kristianstad
Antal inlägg: 505
Karma +0/-0
Kön:
Churchill
SV: Jordvärme och flisanläggning?
«
Svar #1 skrivet:
23 augusti 2013, 11:13:20 »
Citera
jag skulle sätta en plattvärmeväxlare på inkommande kallvatten till varmvattenberedaren. Man kan också sätta en extra dubbelmantlad varmvattenberedare som sköter det hela.
Beror lite på hur mycket plats det får ta.
Loggat
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.
MoBo
Nybörjare
Karma +0/-0
MoBo
«
Svar #2 skrivet:
23 augusti 2013, 14:52:51 »
Citera
Jag hade kanske lite brottom när jag skrev inlägget,
men nu sitter värmeväxlaren från flisen på framledningen till golvvärmen men jag tycker att jag inte får ut tillräckligt med värme under de kallaste månaderna,
jag har funderat om man skulle byta ut värmeväxlaren mot en tank med slinga för att få mer tillförlitlig värme, för det händer faktiskt ibland att flisanläggningen stannar och tanken på 1500l töms rätt fort när man värmer verkstan och det är kallt ute.
Jag är ute efter ett så effektiv system som möjligt med både pump och flis, och jag vill även kunna värma vv från flisen eftersom jag inte har någon elpatron i pumpen idag.
«
Senast ändrad: 23 augusti 2013, 14:55:02 av MoBo
»
Loggat
Churchill
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Churchill
«
Svar #3 skrivet:
23 augusti 2013, 20:12:00 »
Citera
Har du plats för en 500 / 120 tank i Bostaden är det kanon med slinga i botten för flisen.
Loggat
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30503
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #4 skrivet:
24 augusti 2013, 05:52:44 »
Citera
Kan du inte bara koppla om och köra allt varmvatten med flispannan mot VPA 300/200 och låta 1115 värma kåken?
Värmepumpen är effektivare mot lågvärmesystem som t ex golvvärme.
Sen kan du spetsa med värme från flispannan med befintlig växlare då värmepumpen inte orkar värma huset själv.
Då löser du båda problemen, huset värms med både 1115+panna då det är kallast och stannar pannan så kommer värmepumpen fortfarande jobba mot huset.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Churchill
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Churchill
«
Svar #5 skrivet:
26 augusti 2013, 10:23:35 »
Citera
TS ville väl komma från VP helt då även med bästa förutsättningar kostar VP dubbel så mycket som flis per kWh. ( nu får jag väl F*n öder det på värmenpumpsforum)
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #6 skrivet:
26 augusti 2013, 18:29:44 »
Citera
Jag grävde lite på flis och kostnader.
Pris ca 200 kr/m3, energiinnehåll 800 kWh, verkningsgrad 80% => 30 öre/kWh.
Mitt elpris är idag ca 90 öre/kWh inklusive nätavgiften (jo jag har nog tur), kostnad ca 30 öre/kWh med COP=3.
Med enbart uppvärmning av golvvärme så borde COP närma sig 4.
Men om man jämför att värma tappvarmvatten så blir flisen billigare.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Churchill
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Churchill
«
Svar #7 skrivet:
26 augusti 2013, 21:24:32 »
Citera
200 kr / kubikmeter skulle många skogsägare drömma om det är nog mera 200 kr / MWh som är relevant fritt levererat om man har lång transport från skogen, vid 95 % verkningsgrad 21 öre kWh. Har men egen skog flisar de för ca 70 kr kubiken. Du kan köpa massa ved för 208 kr + moms / fastkubikmeter vilket ger 3,5 kubikmeter flis ca 3000 kWh.
Ledsen Flis är billigast när man kommer till stor energiförbrukning. Varför kör inte fjärrvärmeverken med VP?
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #8 skrivet:
27 augusti 2013, 13:12:46 »
Citera
Citat från: Churchill skrivet 26 augusti 2013, 21:24:32
Varför kör inte fjärrvärmeverken med VP?
Fjärrvärme kräver uppåt 100-120 °C på värmebäraren, omöjligt att få det med nån vettig ekonomi med värmepump.
Loggat
Roland
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 9879
Karma +19/-4
Roland
«
Svar #9 skrivet:
27 augusti 2013, 16:56:23 »
Citera
Det finns några värmepumpanläggningar för fjärrvärme i Stockholm. Två stycken i Ropsten och en i Hammarbyverket. Den senare tar värmen från renat avloppsvatten. De i Ropsten, och förmodligen den i Hammarby också, förvärmer fjärrvärmevattnet. Det behövs som sagt lite för höga temperaturer för att en värmepump ska klara hela temperaturspannet.
Loggat
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.
MoBo
Nybörjare
Karma +0/-0
MoBo
«
Svar #10 skrivet:
10 januari 2014, 13:56:01 »
Citera
Hej igen
jag tänkte ta och uppdatera tråden lite nu när jag har ändrat om lite i pannrummet
Jag har bytt ut värmeväxlaren mot en acc med vvb 500/110, (funderar på om man måsta ha slinga ändå)
Tanken är en borö med extra shuntuttag
http://www.boroe.com/bibliotek/pdf/tiv/TI500L_FR110.pdf
.
Tror ni duktiga
här på forumet att man skulle kunna koppla ihop Borö tanken via den extra shunt-utgången, med den andra tanken från NIBE så det går att värma upp varmvattnet ytterligare ett par gånger i månaden?
Jag tänkte att använda mig av de två elpatrons-uttagen på NIBE tanken som jag inte använder idag....
Detta är ju också två olika system, ett öppet och ett slutet, är det möjligt att koppla ihop dessa två?
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 873
dolda: 0
användare: 10
Användare online
:
TS Comfort AB
Börje__
AuAgEr
Forbina42
BiggerDigger
danne824
FredrikVvik
Erik Renberg
Pen
alvinpalv
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info