Som jag skrev - något tillspetsat...

Min mening är att vi konsumenter är så hårt inkörda på att betala en fast kostnad att vi inte ifrågasätter detta. Många svar har handlat om att det är självklart att proportionen fastkostnad/förbrukning blir skev när konsumtionen är låg. Det just det detta handlar om - du betalar mer när du konsumerar mindre.
Konkurrensen är för låg i denna bransch, vilket gör leverantörerna ovilliga att förändra kassakossor. Fasta kostnader är väl jättebra för en leverantör, de kan kunden inte påverka på samma sätt.
I andra branscher där konkurrensen är bättre - fungerar detta mycket bättre. Telefoni tycker jag är en jättebra tjänst att jämföra med. Här behövs ett abonnemang för att ringa, samt att kunden belastas ekonomiskt för olika tjänster som nyttjas. Leverantörerna har gjort stora satsningar på infrastruktur för att kunna leverera tjänster. Telefoni kan idag köpas i olika former, billiga abonnemang från 99:- till helhetslösningar där allt ingår från 399:-. Jag har inte sett något sådant från elbolagen, har inte letat noga ska jag dock erkänna.
T ex; under 10MWh ger bonus o över 25MWh ger straffskatt. 
Jag tror på Bjebb-modellen - en trappmodell där det lönar sig att hålla konsumtionen nere... priset stiger i nivåer beroende på din konsumtion.
Energiintensiva industrier kan vi väl lämna därhän - de kan särbehandlas, men många av dem gör redan satsningar på reducerade "footprints" vilket (jag tror) kommer gynna dem som går i bräschen.