0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
... Lönar det sig att spara på elen som kostar en krona/kWh skall du göra det, i annat fall inte. Spara el är inget självändamål. Krävs det mer resurser att spara en kWh el än vad det krävs för att framställa den är det ingen mening med att spara el. ...
... el. Kanske tillspetsat men sant.De fasta avgifterna är så höga att den faktiska konsumtionen börjar bli försumbar. Det lönar sig inte att minska konsumtionen mera.Mjo - vissa av kostnaderna är variabla, baseras på storleken av den faktiska konsumtionen.MEN det trista är att ju mindre el du konsumerar desto högre blir ditt pris... d.v.s. kurvan lutar åt fel håll.Det borde väl för böveln vara tvärtom, de som konsumerar mest el borde få ett riktat incitament att minska konsumtionen. Som det är nu straffas den som gör en insats.Fakta är hämtade från min egen fakturor från Vattenfall:Januari 2163kr (1384+778) 1433kWh = 1,51kr/kWh (- brutto elkostnad 664kr för vattenfall)Juli 1040kr (elhandel 456+ elnät 584) 529kWh = 1.96kr/kWh (- brutto elkostnad 159kr)Jag kanske har missat nåt, förklara då gärna för mig - men är inte detta uppochner-vända världen?
Det finns visst ett självändamål att spara el, faktiskt långt viktigare än att spara pengar! Så länge vi använder icke förnyelsebara energikällor ska vi alltid ha som mål att minska energiförbrukningen.De fasta avgifterna borde helt tas bort och istället skulle det slås ut på kWh-priset, gärna med någon uppräkning som straffar storförbrukarna. Detta skulle göra att de som är duktiga och använder lite energi skulle få en bra morot att fortsätta spara.Energi är alldeles för billigt i dagsläget (fast jag vill ju inte betala mer själv ;-) ).
Man skulle kunna jämföra med om du och jag har varsin EXAKT lika dan bil, med precis samma försäkringskostnad och precis samma vägtrafikskattavgift, bilarna drar naturligtvis också precis lika mycket bränsle/körd sträcka.Om vi nu skulle samåka någonstans, skulle det då vara mer ekonomiskt fördelaktigt att åka i min bil eftersom jag kör 300 mil mer om året än vad du gör?
OM fasta avgifterna slogs ut på förbrukningen skulle vi snart inte ha någon basindustri kvar.Folk skulle bli arbetslösa, och vi skulle ändå inte ha råd med elpriset.