0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Felvisning på så mycket som 5-10 % hos hastighetsmätare förekommer mest på äldre bilar där den är helt mekanisk, på 90-talet gick biltillverkarna gradvis över till mer och mer pålitliga system som inte behöver kalibreras med så stor marginal för att uppfylla kravet att en hastighetsmätare aldrig får visa lägre än verklig hastighet.
Ok du var inne på körsträckan du Det förklarar saken.Det jag menade med den kommentaren är att bilens hastighetsmätare ofta visar 5-10% för mycket medan körsträckemätaren i stort sett visar rätt.Min Toyota har en mätare som visar 109 när verklig hastighet är 100km/h, det hade ju inte varit lika kul som sagt om den visade 10900 mil när jag i verkligheten hade kört 10000 mil, men så är alltså inte fallet som tur är. Hade det varit så hade ju Toyota stulet sisådär 5000:- av mig på 10000 mil. Man får räkna med att den milbaserade värdeminskningen är 3-5:- per mil.
På dom hyfsat nya bilar jag har haft (6 st mellan årsmodell 00 och 06) har hastighetsmätaren visat minst 5-6% för mycket. Normalfelet verkar vara runt 6-8%.
Beror inte felvisningen på vintern snarare på att (det kalla) bränslet då har högre densitet, och alltså större energiinnehåll för en given volym?
Jag brukar släpa hem någon (oftast gratis) skrotbil lite då och då som jag demonterar och sparar delarna från. Lämpligt om man har tiden och platsen + att delarna man inte själv behöver går att sälja.Letar man någon dyr reservdel så kan det alla gånger vara läge att försöka leta upp någon "privatskrotare" som säljer billigt. Kolla efter annonser på de olika märkesspecifika forumen! Rena slitdelar samt servicedetajer som filter, olja m.m.. inhandlas billigt på de vanliga tillbehörsbutikerna.
Med mera energi i bränslet öppnar spridarna kortare tid för att hålla lambda 1. Om färddatorn endast tittar på öppningstid så kommer den att mäta lägre förbrukning. Fast det är klart, man mäter ju bara volym när man tankar också.Om bränslet vore mera trögflytande (förutsätter bensin eller E85 här) så borde ju spridarna behöva stå öppna längre, och färdatorn borde alltså indikera en högre förbrukning. Jag fick för mig att du menar att den visar lägre förbrukning på vintern, eller?
Av princip har jag slutat handla delar av svenska reservdelsfirmor, just pga den onorma överprissättningen. Nyttjar endast ebay, USA, GB och Tyskland.Exempelvis har jag för 1H köpt främre grenrör, orginal för 550:- från GB inkl frakt. Detta kostar horribla 3200kr i sverige.