0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
EwaldTror inte på strålningsrisk alls. De flesta Toyotor tillverkas i England,Frankrike ochbTurkiet av de vi köper här. Ambitionen är att 90% av delarna ska vara lokalproducerade så det är inte mycket Japanskt alls.Kan tillägga också att jag har haft en lånebil gratis vid dessa servicetillfällen.Tänk också på att kundmottagningspersonal, lokaler,lagerhållning, verktyg mm ska gå runt med denna fakturering, det är definitivt inte dyrt.Kollade vad oljan kostade på Mekonomen i 4-liters dunk och det är exakt samma pris som jag fått betala.Bromsvätskan kostade dubbelt så mycket på Mekonomen he he... Är man långvarigt trogen Toyota får man även gratis däckbyte vår och höst samt bilen tvättad och städad vid service.Snittade 0,51 l/mil på en sträcka på 26 mil i somras när jag snålkörde, inte dåligt för en stor bensindriven automatväxlad kombi!
Hur mäter du upp vägmätarens avvikelse? Med GPS?Sedan är ju mätarens avvikelse en funktion av hjulens diameter så med nya däck eller utslitna däck (eller med vinterdäcken på eller med olika mycket luft i däcket) så är inte avvikelsen 2% längre.På ett typiskt 15"-hjul skiljer vägsträckan ca 2% mellan ett nytt däck och ett slitet däck. Per L
Varierar alltså efter hur slitna däcken är och dimension på däck.Men det är ju bara vissa dimensioner som man får använda till en speciell bil. Det står ju i registreringsbeviset vilka dimensioner som är tillåtna. t.ex. 155/85 R 15 82 T ... alternativt: 165/75 R 14 osv. ...
Omkretsen är inte densamma även om de är godkända, det varierar någon % och ett nytt däck har 1cm större diameter än ett gammalt.Det finns många räknesnurror om du vill se, du kommer att märka att det skiljer mellan godkända dimensioner:http://www.knaggen.se/dackrakning.htm
Nu gör du dig till va?
??Att olika däckdimensioner har olika omkretser är ju logiskt.Sen finns det tolleranser osv. ... Men här diskuteras ju mätarställningen som kan vara en indikator till bilens inre skick .... 2 % mer eller mindre påverkar ju knappast priset till bilen ....