Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Priser på reservdelar till bilen  (läst 20354 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Priser på reservdelar till bilen
« Svar #60 skrivet: 18 augusti 2013, 23:19:59 »
Hur mycket fel mätaren visar är busenkelt att kolla med GPS och min 2011 Toyota visar som sagt 9% för mycket.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Priser på reservdelar till bilen
« Svar #61 skrivet: 19 augusti 2013, 07:57:19 »
Felvisning på så mycket som 5-10 % hos hastighetsmätare förekommer mest på äldre bilar där den är helt mekanisk, på 90-talet gick biltillverkarna gradvis över till mer och mer pålitliga system som inte behöver kalibreras med så stor marginal för att uppfylla kravet att en hastighetsmätare aldrig får visa lägre än verklig hastighet.

På dom hyfsat nya bilar jag har haft (6 st mellan årsmodell 00 och 06) har hastighetsmätaren visat minst 5-6% för mycket. Normalfelet verkar vara runt 6-8%.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4438
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Priser på reservdelar till bilen
« Svar #62 skrivet: 19 augusti 2013, 09:10:12 »
Beror inte felvisningen på vintern snarare på att (det kalla) bränslet då har högre densitet, och alltså större energiinnehåll för en given volym?  Sc:,h
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4732
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Priser på reservdelar till bilen
« Svar #63 skrivet: 19 augusti 2013, 12:12:23 »
Ok du var inne på körsträckan du  :)
Det förklarar saken.
Det jag menade med den kommentaren är att bilens hastighetsmätare ofta visar 5-10% för mycket medan körsträckemätaren i stort sett visar rätt.
Min Toyota har en mätare som visar 109 när verklig hastighet är 100km/h, det hade ju inte varit lika kul som sagt om den visade 10900 mil när jag i verkligheten hade kört 10000 mil, men så är alltså inte fallet som tur är. Hade det varit så hade ju Toyota stulet sisådär 5000:- av mig på 10000 mil. Man får räkna med att den milbaserade värdeminskningen är 3-5:- per mil.

Ja, jag var innte på körsträckan :)

Nja, bättre att hastighetsmätaren visar lite för mycket ... så att man inte riskerar att få böter ...

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2710
  • Karma +5/-1
SV: Priser på reservdelar till bilen
« Svar #64 skrivet: 19 augusti 2013, 14:32:54 »
På dom hyfsat nya bilar jag har haft (6 st mellan årsmodell 00 och 06) har hastighetsmätaren visat minst 5-6% för mycket. Normalfelet verkar vara runt 6-8%.

De fel jag har mätt upp på någotsånär moderna bilar (VW Golf III '97 , Audi A3 '03, Ford Focus '03 och 04) har legat runt +3 %. Undantaget är Focusen '04 som visar exakt rätt med vinterdäck.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2710
  • Karma +5/-1
SV: Priser på reservdelar till bilen
« Svar #65 skrivet: 19 augusti 2013, 14:35:13 »
Beror inte felvisningen på vintern snarare på att (det kalla) bränslet då har högre densitet, och alltså större energiinnehåll för en given volym?  Sc:,h

Hur skulle färddatorn kunna hålla koll på energiinnehållet i bränslet, eller ens påverkas av den parametern? Den mäter ju bara spridarnas öppningstid och bryr sig varken om det kommer fram något bränsle genom dem, eller om det som sprutas in överhuvudtaget är brännbart.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4438
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Priser på reservdelar till bilen
« Svar #66 skrivet: 19 augusti 2013, 16:35:25 »
Med mera energi i bränslet öppnar spridarna kortare tid för att hålla lambda 1. Om färddatorn endast tittar på öppningstid så kommer den att mäta lägre förbrukning. Fast det är klart, man mäter ju bara volym när man tankar också.

Om bränslet vore mera trögflytande (förutsätter bensin eller E85 här) så borde ju spridarna behöva stå öppna längre, och färdatorn borde alltså indikera en högre förbrukning. Jag fick för mig att du menar att den visar lägre förbrukning på vintern, eller?  Sc:,h
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det går, i buskar och hår.....
SV: Priser på reservdelar till bilen
« Svar #67 skrivet: 19 augusti 2013, 17:07:35 »
Av princip har jag slutat handla delar av svenska reservdelsfirmor, just pga den onorma överprissättningen. Nyttjar endast ebay, USA, GB och Tyskland.

Exempelvis har jag för 1H köpt främre grenrör, orginal för 550:- från GB inkl frakt. Detta kostar horribla 3200kr i sverige.
År 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
År 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
År 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
År 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Priser på reservdelar till bilen
« Svar #68 skrivet: 19 augusti 2013, 17:26:46 »
Om det är exakt samma del så håller jag med om att det är orimligt stor skillnad.

Utloggad patrikbn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Priser på reservdelar till bilen
« Svar #69 skrivet: 19 augusti 2013, 19:42:53 »
Jag köpte 2 st KYB Excel-G dämpare i våras till ena bilen från England för ca 900SEK inklusive frakt hela vägen hem till ytterdörren. Exakt samma dämpare kostar ca 2600SEK i sverige och då måste jag dessutom hämta dom i en butik eller betala extra för frakten. Hur tänkte dom där..?  ::)
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Priser på reservdelar till bilen
« Svar #70 skrivet: 21 augusti 2013, 22:15:20 »
Jag brukar släpa hem någon (oftast gratis) skrotbil lite då och då som jag demonterar och sparar delarna från. :)
Lämpligt om man har tiden och platsen + att delarna man inte själv behöver går att sälja.

Letar man någon dyr reservdel så kan det alla gånger vara läge att försöka leta upp någon "privatskrotare" som säljer billigt. Kolla efter annonser på de olika märkesspecifika forumen!

Rena slitdelar samt servicedetajer som filter, olja m.m.. inhandlas billigt på de vanliga tillbehörsbutikerna.

 tummenupp  Har börjat att demontera en 9-5:a så jag har reservdelar till de 3 andra vi har i daglig trafik, sen kommer de och hämtar skelettet gratis.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Priser på reservdelar till bilen
« Svar #71 skrivet: 22 augusti 2013, 00:30:35 »
 tummenupp

På tal om Saab så drog jag hem en 9000 CDE 2.0T -97 igår kväll.. Den var i fullt kördugligt skick, efter att jag åtgärdat startspärren/larmet som var anledningen till att bilen var gratis. ;)
All tänkbar utrustning, nytt batteri, och soppamätaren visar på drygt 20 liter kvar i tanken. Bonus!
En del rost dock... Får väl se om det går att göra bil av den igen eller om jag bara ska plocka saker av värde och skrota resten.
Är bra sugen på att ta ur dess motorstyrning Trionic T5 och labba lite med till ett Volvo-projekt jag har stående!

Medföljde även en till gratisbil; Ford Escort HGV -99... 1.6-litersmotorn startade på en gång och gick fint, och AC:n är iskall!  huuura
I övrigt var det inte mycket att hurra för direkt. Sjukt rostig och krockskadad kaross. Glapp framvagn, kass framruta, strulande lås (nära att jag knacka en ruta förut) och säkert en del andra dryga och dyra småfel som vanligt på Fordar... Så det blir tveklöst skroten för den efter att motor och låda har lyfts ur.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2710
  • Karma +5/-1
SV: Priser på reservdelar till bilen
« Svar #72 skrivet: 22 augusti 2013, 15:35:37 »
Med mera energi i bränslet öppnar spridarna kortare tid för att hålla lambda 1. Om färddatorn endast tittar på öppningstid så kommer den att mäta lägre förbrukning. Fast det är klart, man mäter ju bara volym när man tankar också.

Om bränslet vore mera trögflytande (förutsätter bensin eller E85 här) så borde ju spridarna behöva stå öppna längre, och färdatorn borde alltså indikera en högre förbrukning. Jag fick för mig att du menar att den visar lägre förbrukning på vintern, eller?  Sc:,h

Med mer energi i bränslet kommer ju, med det resonemanget, verklig och indikerad bränsleförbrukning att ändras lika mycket, så det kan inte påverka färddatorns felvisning.

Jag menade att färddatorn visar en högre förbrukning på vintern.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2710
  • Karma +5/-1
SV: Priser på reservdelar till bilen
« Svar #73 skrivet: 22 augusti 2013, 15:38:09 »
Av princip har jag slutat handla delar av svenska reservdelsfirmor, just pga den onorma överprissättningen. Nyttjar endast ebay, USA, GB och Tyskland.

Exempelvis har jag för 1H köpt främre grenrör, orginal för 550:- från GB inkl frakt. Detta kostar horribla 3200kr i sverige.

Ett annat exempel:  avgassystem till Peugeot Partner diesel '97. Komplett kostar det ungefär 2800 kr hos alla piratdelsfirmor i Sverige, någon hundralapp mer som originaldel. 880 kr inklusive frakt från GB (men jag har inte fått det levererat än).
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!