0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja det menar jag att jag gör, tex den senaste Skodan var 18 månader och som NY när jag köpte den och då förväntar jag mig att den som hade bilen tidigare inte resonerat som DU och snålat in nån tusenlapp på att serva bilen på en icke-märkesverkstad utan gjort det på VAG.Det kollar jag upp vid ett köp och likaså kollade bilhandlaren upp min bil och såg att även jag hade gjort min service på VAG.FEL FEL FEL!!!En vanlig svenssonbil är inte många kronor dyrare att serva på en märkesverkstad.VAG tar 3900:- för en komplett service, MECA tar runt 3000:- för samma sak.Sparar 900:- på en period av 18månader och jag har bilarna i 5år, ekvationen blir då lätt när jag får vad bilen är värd då den är servad riktigt och den snåle för 10-15000:- mindre i inbytet ist, men visst, billig service blev det för den snåle Återigen fel De kollar upp så att bilens skick motsvarar vad de ska sälja på en märkesverkstad.De kollar upp så den är servad riktigt OCH ta även hänsyn till OM den är servad på deras verkstäder, annars blir det prisavdrag om så ej är fallet.Sen kollar de ju även miltal och åldern på bilen så där har du rätt Dacian ska servas på Volvo iom att det är Volvo som säljer dem.Men säljaren på Volvo hänvisade till den gamla Volvoverkstaden som idag har blivit MECA och det tycker jag är förbannat slött av den säljaren Sen så är det så att med en Dacia kan du ge skit och inget för den, köra mkt med den och i princip skrota den efter 5 år då det under den perioden varit en billig, ny bil
Olja 4 L: 149 krOljefilter: 49:90 krLuftfilter: 64:90Bränslefilter: 119 krTändstift 29:90 kr/st x 4Fördelarlock: 49:90 krRotor: 39:90 KrTändkabelsats: 99:90 krTotalt: = 691:10 kr för komplett service! Sen kan vi väl dubbla den summan och slänga in ett kamremsbyte, bromsvätskebyte + belägg, samt nya oljor i både växellåda och bakaxel.Allt det där är bytt på ca en timme för en verkstad, så 3-4.000 kr känns fullt rimligt då de förmodligen använder lite mer påkostade delar och oljor än billigast tänkbara.Nu använde jag en gammal Volvo som exempel, men borde egentligen inte vara någon större skillnad med en nyare bil när man tänker efter?