Antal personer som röstat: 86
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
18 i sovrummet nattetid.....20 i köket på morgonen....22 i vardagsrum/kök kvällstid...
Är märkligt att jag föredrar någon grad varmare på hösten och vintern än på sommaren. 22-23 grader tycker jag är optimalt nu, I sovrummet är 20-20.5 det bästa för mig. Underbart med luftvärmepump att snabbt kunna ändra temperatur. Förra sommaren (2014) var olidlig, hade 26-28 grader varmt inomhus dagtid och nattetid, vi har en raskatt som vill smita, så att vädra mer än några cm går ej...förutom i sovrummet där det var en portabel AC som levde om nå fruktansvärt, men den höll 21-22 grader när det var som varmast. Denna sommaren har jag hållt exakt 20 grader i sovrummet, helt ljudlöst då pumpen är i ett annat rum.Känner att livskvaliteten har ökat väldigt mycket sen jag skaffade mina pumpar, önskar jag gjorde det tidigare....bästa investeringen jag gjort
Det finns en studie som egentligen kommer fram till att kroppen till en viss grad anpassar sig. Författaren tycker t.ex. att det inte alltid är nödvändigt att installera komfortkyla. Han utvecklade en formel för beräkningen av komforttemperaturen.Men om man räknar med denna Formeln kommer man ofta fram att de flesta skulle nöja sig med en inomhustemeratur på ca. 13 °C. I alla fall enl. Nicols studie.http://www.researchgate.net/publication/223117056_Adaptive_thermal_comfort_standards_in_the_hothumid_tropicsTc = To * 0,534 + 12,9Om jag nu sätter To (den genomsnittliga utomhustemperaturen) till t.ex. - 3°C blir Tc (komforttemperaturen) lika med ca. 11,3 °C Men formeln verkar bara gälla för tropiskt klimat Omröstningen visar ju ett helt annat resultat
Hela rapporten gäller ju bara varmt och fuktigt klimat. Står ju tom i rubriken.