0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har två st Samsung, ca året på nacken. Under Menu -> System kan jag ställa "Tid för autoskydd". Lägsta tiden du kan sätta är 2 timmar, men det är den typ av inaktivitets-timer jag tror du söker. Har man inte "rört fjärren" på 2 timmar så stängs TV:n av.Har inte kikat manualen för din TV, men kolla om du har samma "irriterande" funktion (har man inte slagit av den så dyker TV:n med en munits förvarning preciiiis när det mest intressant skall avslöjas...
Byt fru
Om det vare så enkelt ...
Saknar den funktionen. Hittade bara sovtimer. Nu gäller det att övertyga frun om att köoa ny tv haha. Satte en fjärr Nexia vid ringklockan. Varje gång hon stänger dörren, ringer hon på den hahaTvn stängs av. En fjärr till i sovrummet startar tvn.Dessutom styr vi belysningen med övriga mottagare
Och vad är det då för fel på sovtimer??
Att den kräver aktivering. Varje gång. Glömmer man stänga av tv, glömmer man att aktivera den.
Det finns tre sätt att autoavstänga denna tv, sovtimer, inaktivitet och klockslag. Räcker inte det så finns det inget att diskutera egentligen.Jag fick uppfattningen att frun lämnade huset ungefär samma klockslag varje dag och då är det busenkelt att ange att TV ska slå av strax efter det klockslaget alla vardagar.Sovtimer funkar ju inte eftersom man aktivt måste aktivera funktionen varje gång, något som jag inte tror frun i huset klarar.Inaktivitetstimern är på flera timmar så den kanske inte heller passar.