0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Pumpen + max 5000 kr skulle jag betala, de gör det på en dag skulle jag tro.Bra betalt ändå...
Citat från: Rickard skrivet 25 november 2005, 23:17:48Pumpen + max 5000 kr skulle jag betala, de gör det på en dag skulle jag tro.Bra betalt ändå...Tack för tipset! Då vet vi lite grann mera om vad det kan röra sig... om vad som är rimligt. Vi tyckte inte heller att det borde vara att så stort jobb, när allt redan finns, men det här med värmepumpar är ju en fullständig djungel! Har lusläst forumet och lärt mig en massa, så det är tur det finns!
Att byta en CTC-master 103 till Nibe Fighter 410 brukar ligga på ca:50.000 inkl.arb. moms om det görs av några som går hem vid 4.
Citat från: Fixaren skrivet 26 november 2005, 15:58:36Att byta en CTC-master 103 till Nibe Fighter 410 brukar ligga på ca:50.000 inkl.arb. moms om det görs av några som går hem vid 4.Okej, men då menar du inklusive själva pannan också, och inte bara för arbetet? Annars är vi ju uppe i de nästan 100 000 kr jag var rädd för i början. Vi hade nog räknat med en arbetskostnad på upp emot 15000 kr... men vi får väl helt enkelt ta in några olika offerter och jämföra. Den gamla pannan funkar fortfarande, men känns ändå oekonomisk (och bullrig) att ha kvar alltför länge till.
Citat från: Misha skrivet 26 november 2005, 16:16:41Citat från: Fixaren skrivet 26 november 2005, 15:58:36Att byta en CTC-master 103 till Nibe Fighter 410 brukar ligga på ca:50.000 inkl.arb. moms om det görs av några som går hem vid 4.Okej, men då menar du inklusive själva pannan också, och inte bara för arbetet? Annars är vi ju uppe i de nästan 100 000 kr jag var rädd för i början. Vi hade nog räknat med en arbetskostnad på upp emot 15000 kr... men vi får väl helt enkelt ta in några olika offerter och jämföra. Den gamla pannan funkar fortfarande, men känns ändå oekonomisk (och bullrig) att ha kvar alltför länge till.Vad du missar Misha är att om du köper allt iett av installatören har han 10-12 tusen av de 40 tusen pumpen kostar, i åf-rabatt, det plus sådär 5 tusen i debitering för installationen är tillräckligt vettig affär.Köper du pumpen själv, kanske du kan få den något billigare, - men då vill nog istallatören ha mer betalt för bara arbetet, om du förstår vad jag menar, dessutom får du bättre service om du köpt allt i ett paket.Se bara till att slå till innan konverteringsbidragen för 2006 startar, det verkar som om många installatörer ser det som en chans att höja priserna så där 10-20%...Lycka till
Man får nog anlita Efter Fyra AB om det skall räcka med 5000 kr för ni har nog bara tänkt på rörmokarjobbet. Normala är nog runt 15000kr om man inte gör något själv. Problemet är att pannan är tung och det behövs minst 4 personer (Helst 6 personer) om man skall bära den.Den gamla pannan skall transpoteras till tippen och det är inte säkert att man får lyft hjälp där heller.Sedan måste ventilationen ändras så att det passar till den nya FLV-pumppen. Har man otur så måste isoleringen plockas upp på vinden så att man kommer åt och då rinner timmarna iväg.Sedan har man el jobben med och ute och inne givarna som måste kopplas till pannan.Skall man komma billigt undan så måste man göra nästan allt själv med goda vänners hjälp.