Hej ! Jag har en fråga till "Digital" du skriver " Ctc körde med balanserad ventilation och det är inte att rekomendera nuförtiden..."
Vad rekomenderas nuförtiden ?
Jag står i samma läge som Mischa, dvs att byta ut min CtC Master 103 värmepump från 1985. Dom alternativ jag tittat på är bla Nibe 410 eller Comfortzone, fick även ett förslag att byta till CtC's grejer.
Jag har än inte börjat ta in några offerter , därför är det bra att få info på detta forum om vad det bör ligga på.
Ursäkta sent svar... Jo balancerad ventilation är samma flöde in som ut..
Problemet med det är att inneluften innehåller damm och när det fastnar i frånluftsfiltret då har du ingen balancerad ventilation längre utan övertryvk i huset.
Å det i sej är inte bra för då trycks fukten in i väggarna vid små springor etc etc..
Om du har det luftflöde som bovverket rekomenderar så har du 20% mindre tilluftsflöde vilket gör att du skapar ett undertryck som behålls även med lite smutsiga filter..
Jag är nu ingen hundra procentig ventilationsexpert. Men lyssna med någon på miljö å hälsofövaltningen på din komun eller nått sånt dom vet detta ännu bättre.
Lycka till