Hej,
I ett modernt hus har man ju som bekant redan väldigt låga driftskostnader vad gäller uppvärmning. Nu vill jag ändå av rent principiella och vetenskapliga skäl se om jag kan få ner förbrukningen mha att använda vår braskamin. En förutsättning som vi har, är också att vi har gratis ved vilket såklart gör sitt.
Som jag förstår det är vattenburen golvvärme ett trögt system och min tolkning är att jag inte kan räkna med att "spara" på att elda då den vattenburna värmen kommer slå av och på hela tiden om jag exempelvis utnyttjar en innegivare.
Så, då är min högst amatörmässiga fundering följande;
Om jag exempelvis ställer in min Nibe 750 att istället för att "hålla" en innetemp på 22 grader vilket är defaultinställningen, så konfigurerar jag den till att hålla huset i 18 grader, så att jag på gränsen till "småfryser" hemma. Vill jag sedan få upp temperaturen till högre så "eldar" jag fram din sista graderna och kan på så sätt hålla en temperatur på säg 23-24 grader.
Huset är ett enplanshus med extremt öppen planlösning och braskaminen installerad i mitten av huset.
Är jag helt ute och cyklar i mitt tänk?
Finns det bättre metoder som är mer kostnadseffektiva?
Vol