0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har jämfört min förbrukning mm med bopakosters värden, ursäkta att jag kopierat delar av din tabell
För allandel, vi skriver ju i loggen för att kunna jämföra. Hyfsat lika värden om man tar hänsyn till tempskillnader, ditt hus har iofs mindre klimatskal...f.ö. är jag impad av din inkopiering
Tackar! Ser att du har en medeltemp på 41,5 °C mot mig 47,5 °C, skiljer 6 °C.Ska testa det så snart alla sommarbarn åkt hem, dom duschar vi av visserligen snabbt men varje dag för att få väck ev. fästingar.Min VV rymmer 150liter, vad motsvarar 6 °C lägre medeltemp i energibesparing, nån som kan räkna? Nuvarande åtgång är säg 110kWh/månad, kan man kanske räkna proportionellt så att uppvärmning från 8 °C till 48 °C ändras till 42 °C dvs (1-34/40)x110=17kwh/mån? Det är ju inte så mycket men hur ändras VP COP på den lägre stopptempen? Borde bidra till lite mer besparing.....?
Jag tittade lite nu på mina egna siffror. Jag har en VV-beredare på 160l, och för att höja temperaturen däri med 7 °C behöver jag tillföra ca 1,3 kWh. Jag granskade en vanlig körning som skett mitt i natten då inget VV-uttag görs, då behövde min pump 0,39kWh för att göra detta. Jag får detta till ett COP av 3,33. Kanske inte sådär superbra mitt i sommaren? Eller har jag räknat galet?
Min gamla hästdrivna pump kan inte heller ge mig info, jag har tagit dessa från loggningsutrustningen jag har kompletterat med
Är din elförbrukning under 8 000 kWh/år? Min nya månadsavgift blev 45kr/mån för "Villa". Undrar om man kan börja samla Eurobonuspoäng nu eller om man måste ha ett ännu dyrare avtal...