0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jo, vid stora uttag blir ju den här inledande processen ganska betydelselös, men faktum är att det bara är vid relativt små uttag som det lönar sig med genomströmningsvärmare. Nu räknade jag aldrig ut brytpunkten, men den kanske ligger vid 5 liter om man nu har 10 liter i ledningen. Dvs man sparar el om man använder mindre än 5 liter åt gången, och man förlorar på att ha genomströmningsvärmare vid större uttag än 5 liter.Nu är det väl rätt sällan man gör av med mer än 5 liter vv, och vid de tillfällena kanske det just är för att fylla ett badkar - och då spelar som sagt dessa beräkningar inte så stor roll.Jag använder sällan vv i köket, medan min sambo gör det jätteofta... för den som dock använder en skvätt vv lite då och då, är säkert en genomströmningsvärmare en bra idé om man har långa ledningar. Det ger ju också samma komfort, antar jag, som vvc.
Ang. VVC säger BBR att temp. aldrig får understiga 50 grader och att cirkulationenalltid måste vara igång.
Om VVC skall vara kvar så är det alltså minst 50 grader som gäller som lägst.Om du skrotar VVC:n måste returledningen kopplas bort och pluggas. Det räckerabsolut inte att bara stänga av cirkulationen.Om varmvattenberedningen sker i slingor och sedan via ett enkelt rör i kulvertentill en extra VVB i huset, så blir det så vitt jag kan se bästa möjliga lösning säkerhetsmässigt.Om varmvattnet däremot görs i en förrådsberedare i "uthuset" så måste vattnet iden hållas på minst 60 grader i viloläge (=när ingen tappning sker). Därefter gällersamma resonemang som ovan för alternativen med eller utan VVC.
Men du har väl varmvattenberedningen i slingor i tanken?Då kan du mycket väl bara ta in kallvatten i understa slingan,koppla vidare till översta slingan och sedan genom ett av röreni kulverten. Spetsa sedan med en liten förrådsberedare i husetsom står inställd på 60 grader. Tempen på varmvattnet i slingornaoch kulverten spelar då inte någon roll eftersom vattnet inte lagrasi en tank. Jag skulle dock sätta VV-tempen så högt som VP klarar utanelpatron....Med VVC:n kvar räcker det att det kommer ut 55 gradigt ur sista slingan.De 50 graderna i VVC räcker inte för att döda mikroorganismerna. Det räckerbara till för att förhindra tillväxt.