0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Roland och Lmf: Följer er diskussion med stort intresse. Mycket lärorikt!Frågan är dock hur jag kan korrigera LCC-modellen för att ta hänsyn till att solelen producerar mest när behovet är litet och då priset(?) i framtiden kanske blir lägre?Alla föredrag jag besökt där bl.a. energimyndigheten, Statens Provtekniska Institut, Energirådgivare, Fastightesekonomer etc. pratat har konsensus varit att elpriserna kommer att stiga i framtiden och en vanlig procentsats som används i deras modeller är 2% energiprisökning per år.Hhans: Elcertifikat ger ca 0,2kr per kWh (Källa: Bengts villablogg) och som man kan ansöka om att få om man matar ut på elnätet. Det är inte mycket i sammanhanget men om man antar att man dimensionerar ned anläggningen till 1-2kW så bör det endast vara marginell mängd el som hamnar utanför behovet (och behöver säljas). Då ger det alltid något. Du nämnde 700W som toppeffekt för huset med FTX och bergvärme om man inte ville få överskott. Var det ett nybyggt hus med bra klimatskal och väldigt lågt årligt energibehov?När jag gjort denna modell så har jag nog haft ett standardhus i bakhuvudet. Ex. 70-talsvilla med självdrag eller frånluft. Förstår dock att det inte blir aktuellt med en för stor anläggning om man pratar hus med bra klimatskal och lågt elbehov.
Tomgångsförbrukningen för mitt hus är 55 W.
Jag fattar inte vad ni räknar, vet inte ens vad LLC betyder.Vad betyder LLC?Vad är det för kalkyl som eftersöks?Och till vad?
Skämtar du?Normala människor har pool eller dammpumpar, infravärme m.m.Bor du i lägenhet?
Har du tagit med några ytterligare driftskostnader Hhans?Jag har fördelat en kostnad motsvarande 0,5% av investeringskostnaden (efter bidraget, men inkl. installation) som motsvarar driftskostnader (schablon enligt Bengts villablogg). Den kostnaden blev dock endast ca 15% av totalkostanden.Om du använder din kalkyl, vad skulle produktionskostnaden för följande anläggning bli?-En anläggning som utan bidrag kostar 18000krInstallation tillkommer (rimligt med 5000kr?) -Kalkylränta 4% (inflation 2% -> realräna 2%)-Bidrag 35% på solcellsanläggningenEn euro ligger på 8,69kr med dagens valuta.