0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tycker det är rätt vågat att göra kalkyler som sträcker sig decennier framåt inom ett område där det händer mycket. Kalkylen bygger på att den producerade solcellselen är värd runt en kr/kWh. Jag tvivlar på att det kommer att gälla i en framtid där solcellsel blir vanligare. Solceller kommer att bli billigare i framtiden, det bör medföra att installerad effekt ökar vilket i sin tur medför att elpriset sommartid sjunker ner mot marginalkostnaden för kärnkraftel. Det kan bli en liknande situation som den dagen det blåste så mycket och elförbrukningen var låg i Danmark att spotpriset på el sjönk till noll.
Roland skrev: Jag tycker det är rätt vågat att göra kalkyler som sträcker sig decennier framåt inom ett område där det händer mycket. Kalkylen bygger på att den producerade solcellselen är värd runt en kr/kWh. Jag tvivlar på att det kommer att gälla i en framtid där solcellsel blir vanligare. Solceller kommer att bli billigare i framtiden, det bör medföra att installerad effekt ökar vilket i sin tur medför att elpriset sommartid sjunker ner mot marginalkostnaden för kärnkraftel. Det kan bli en liknande situation som den dagen det blåste så mycket och elförbrukningen var låg i Danmark att spotpriset på el sjönk till noll.
Hhans skrev: En stor svaghet i modellen är sannolikt antagandet att du har 100% egenkonsumtion. De simuleringar jag gjort för ett hus med bergvärme och Ftx och ett 5 kWp system visar på att ca hälften av elen från solcellssystemet måste matas in till elnätet. I det huset kan enbart 700 W installeras om det inte ska bli något överskott.
Priset kommer att bli lägre blåsiga och soliga dagar och högre kalla vinterdagar, det brukar inte blåsa då.